English and international influences : investigating the identities of English major students in Finland
Englannilla on nykymaailmassa lingua franca–rooli, eli se toimii kontaktikielenä eri kulttuureista tulevien ihmisten välillä. Vaikka englannin rooli on usein nähty välineellisenä, tutkimuksessa on herännyt kiinnostus siitä, millainen vaikutus englannilla on sitä toisena tai vieraana kielenä puhuvien ihmisten identiteettiin. Kieli ja identiteetti ovat yhteydessä toisiinsa, sillä kieli antaa välineet sekä identiteetin muokkaamiseen että sen ilmaisuun. Englanti on osaltaan ollut mukana luomassa niin sanottua globaalia, kansainvälistä kulttuuria, jossa ihmiset voivat identifioitua erilaisiin ryhmiin myös oman kansallisen kielensä ja kulttuurinsa ulkopuolella. Tämän tutkielman aiheena on, miten englanti ja siihen liittyvä kansainvälisyys ovat vaikuttaneet englannin pääaineopiskelijoiden identiteettiin Suomessa. Tutkielmassa haastateltiin neljää suomalaista yliopisto-opiskelijaa. Haastattelun tavoitteena oli ymmärtää englannin rooli opiskelijoiden elämässä sekä selvittää, millaisena he näkevät englannin ja kansainvälisyyden roolin omassa tulevaisuudessaan. Tutkimus osoitti, että englanti on kaikille opiskelijoille olennainen osa elämää, mutta jotkut opiskelijat kokivat kielen selvästi suuremmaksi osaksi identiteettiään kuin toiset. Ratkaisevia tekijöitä englannin merkitykselle opiskelijoiden elämässä olivat ulkomailla englantia puhuen vietetty aika sekä englannin aktiivinen rooli omassa toiminnassa ja kommunikaatiossa. Kaikki osallistujat kuitenkin tunnistivat englannin suuren roolin nykymaailmassa ja kokivat, että se tarjoaa mahdollisuuksia kansainväliseen toimintaan. Englannilla on ollut vaikutus siihen, millaisena opiskelijat näkevät itsensä ja oman tulevaisuutensa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5316]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perceptions on the use of English as a Lingua Franca at home : multilingual families in Finland and Norway
Gühr, Louisa (2021)This study investigates the use of English as a lingua franca (ELF) in the context of four multilingual families from two Nordic countries: Finland and Norway. These families make use of ELF in their family interactions. ... -
The roles of linguistic confidence and integrative motivation on cross-cultural adaptation of Asian degree students Finland
Nguyen Thi Thanh, Thao (2015)While cross-cultural adaptation of international students has become more and more popular topics in the field of intercultural communication, there are few studies related to students who come to non-native-English-speaking ... -
Identity and language discourses in elf context : a case study of five Finnish university students working in an international student organization in Finland
Kärnä, Anna-Riikka (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka englantia työssään virallisena kielenä käyttävien suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden identiteetti rakentuu englannin kielellä. Työn keskiössä ovat ... -
Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
Hietanen, Hilla (2012)Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja ... -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013)