Suomi mainittu – matka maakuvatyöstä uutisjournalismiin : tutkimus Suomen kehystämistavoista maabrändäyksessä ja ulkomaisessa uutisjournalismissa

Abstract
Tässä tutkielmassa selvitämme maakuvatyön ja ulkomaisten uutismedioiden erilaisia tapoja kehystää Suomea. Aiemmat tutkimukset ovat tarkastelleet maakuvatyötä markkinoinnin näkökulmasta, mutta tutkimuksessamme keskitymme sen journalistisiin elementteihin. Sen pohjalta määrittelemme tutkimuksen aikana uuden käsitteen maabrändijournalismi. Tutkimus on laadullinen kehysanalyysitutkimus, mutta yhdistämme siihen myös määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineisto koostuu kahden maakuvamedian sekä neljän ulkomaisen uutismedian julkaisuista. Käytämme maakuvatyön strategiaa sekä aiempaa kehysanalyysitutkimusta kehystemme luomisen pohjana. Niiden avulla tutkimme, millä tavoilla mielikuvia Suomesta luodaan. Tutkielma osoittaa, että selvää erottelua maabrändijournalismin sekä uutisjournalismin kehystämisen tavoista on hankalaa tehdä. Tutkimus tuo kuitenkin esille tärkeitä huomioita uudenlaisista sisällöntuotantotavoista, joissa journalismi ja markkinointi voivat myös sekoittua.
Main Authors
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801301374Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.

Share