Suomi mainittu – matka maakuvatyöstä uutisjournalismiin : tutkimus Suomen kehystämistavoista maabrändäyksessä ja ulkomaisessa uutisjournalismissa
Abstract
Tässä tutkielmassa selvitämme maakuvatyön ja ulkomaisten uutismedioiden erilaisia tapoja
kehystää Suomea. Aiemmat tutkimukset ovat tarkastelleet maakuvatyötä markkinoinnin
näkökulmasta, mutta tutkimuksessamme keskitymme sen journalistisiin elementteihin. Sen
pohjalta määrittelemme tutkimuksen aikana uuden käsitteen maabrändijournalismi.
Tutkimus on laadullinen kehysanalyysitutkimus, mutta yhdistämme siihen myös määrällisiä
tutkimusmenetelmiä.
Aineisto koostuu kahden maakuvamedian sekä neljän ulkomaisen uutismedian julkaisuista.
Käytämme maakuvatyön strategiaa sekä aiempaa kehysanalyysitutkimusta kehystemme
luomisen pohjana. Niiden avulla tutkimme, millä tavoilla mielikuvia Suomesta luodaan.
Tutkielma osoittaa, että selvää erottelua maabrändijournalismin sekä uutisjournalismin
kehystämisen tavoista on hankalaa tehdä. Tutkimus tuo kuitenkin esille tärkeitä huomioita
uudenlaisista sisällöntuotantotavoista, joissa journalismi ja markkinointi voivat myös sekoittua.
Main Authors
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801301374Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.