University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Student evaluation in the new Finnish National Core Curriculum

Thumbnail
View/Open
467.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kiviranta, Hanna
Date
2018
Discipline
Englannin kieli

 
Arviointi on aihe, jota on tutkittu paljon ja joka on esillä myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Eri aikakausina vallinneet oppimiskäsitykset ovat muokanneet arvioinnin käsitettä vuosien varrella, ja tällä hetkellä oppimista ohjaavat, kannustavat ja formatiiviset palautemuodot ovat saaneet enemmän jalansijaa perinteisen summatiivisen arviointikäsityksen ohella. Kaiken kaikkiaan käsitystä oppimisen arvioinnista on lähdetty viime vuosina Suomessa muuttamaan, ja se on saanut paljon huomiota erityisesti mediassa. Varsinkin koululaisten vanhemmat sekä asiantuntijat ovat esittäneet mielipiteitään asiasta avoimesti. Koska arviointi osa kaikkien oppiaineiden opetusta, se koskettaa myös kieltenopettajia ja kaikki muutokset oppimiskäsityksessä sekä arviointikulttuurissa heijastuvat myös kielten opetukseen ja arviointiin. Vastikään käyttöön otettu, vuoden 2014 opetussuunnitelma sisältääkin muutoksia muun muassa arviointiin liittyen. Kokonaisuudessaan oppimisen arviointi on murroksessa ja tämän takia opetussuunnitelman arviointikäsityksen muutosten tutkiminen on erittäin ajankohtainen asia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä muutoksia arviointikulttuuriin ja -menetelmiin on tullut siirryttäessä vuoden 2004 opetussuunnitelmasta, vuoden 2014 opetussuunnitelmaan ja kuinka nykyinen opetussuunnitelma näkee oppimisen arvioinnin. Tämän tutkimuksen aineisto koostui vuoden 2014 ja tätä edeltäneestä vuoden 2004 valtakunnallisista perusopetuksen opetussuunnitelmista ja aineistoa analysoitiin dokumenttianalyysin menetelmin. Analyysissa kiinnitettiin huomiota kappaleisiin, jotka koskivat varsinkin kielten opetusta, arviointia sekä nykyistä oppimiskäsitystä. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulokset osoittivat, että uusi opetussuunnitelma tukee oppimiskäsitystä, joka näkee oppilaan aktiivisena toimijana. Analyysin tuloksena voidaan todeta, että uuden oppimiskäsityksen myötä myös arviointikulttuuria on muutettu. Lisäksi näiden kahden opetussuunnitelman vertailun tulokset ja vuoden 2014 opetussuunnitelman tarkempi tutkiminen osoittivat, että uusi opetussuunnitelma on ottanut erityisesti huomioon oppilaiden toimijuuden, oppimisen jatkuvuuden sekä arvioinnin formatiivisen luonteen, muun muassa erilaisia arviointimenetelmiä lisäämällä. ...
Keywords
evaluation National Core Curriculum formative assessment summative assessment
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801141179

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [3192]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre