Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Innovointi ja innovaatiojohtaminen suomalaisissa metsäteollisuusyrityksissä vuosikertomusaineiston valossa

Thumbnail
Katso/Avaa
950.1 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Levonen, Jussi
Päivämäärä
2017
Oppiaine
JohtaminenManagement and Leadership

 
Innovaatiot ja niiden johtaminen ovat nousseet keskeiseksi keinoksi yritysten ja organisaatioiden uudistumiseen. Innovaatioihin liitetään usein uusien teknologioiden tuomat mahdollisuudet. Erittäin oleellista innovaatioiden toteutumisen kannalta ovat yritysten innovaatiokulttuuri ja innovaatiojohtaminen, jotka lähtevät niissä toimivista ihmisistä. Metsäteollisuus on viimeisten viidentoista vuoden aikana joutunut suurten muutosten kohteeksi. Perinteisen painopapereihin keskittyneen toimialan on täytynyt etsiä uusia liiketoimintoja korvaamaan entisiä. Paperin valmistus pohjautuu suuren kapasiteetin yksiköihin, joiden tuottaman liikevaihdon korvaaminen uusilla innovatiivisilla tuotteilla on pitkäkestoinen prosessi. Tutkimuksessa keskitytään valittujen yritysten julkisen viestinnän kautta antamiin tietoihin niiden innovaatiotoiminnasta. Kohdeyrityksinä ovat kolme suurta suomalaista metsäteollisuusyritystä Metsä Group, Stora Enso ja UPM ja ajanjakso vuodet 2006-2016. Keskeisiä asioita ovat yritysten esiin nostamat innovaationsa, yritysten innovaatiotoiminnan tavoitteet, innovaatiotoiminnan painotusten eroavaisuudet yritysten välillä sekä innovaatiotoiminnan tavoitteiden ja painopisteiden muutokset ajanjaksolla. Luovan tuhon toteutuminen metsäteollisuudessa on havahduttanut alan toimimaan entistä tarmokkaammin innovaatioiden saralla. Jokainen kohdeyrityksistä on luonut 2010-luvulla innovaatiotoiminnastaan järjestelmällisempää. Innovaatiojohtaminen on juurtumassa käytännöksi ja erilaisia rohkeitakin toimenpiteitä on uskallettu toteuttaa. Moniin muihin toimialoihin verrattuna metsäteollisuuden tutkimustoimintaan käyttämät panostukset ovat olleet todella vähäisiä. Merkittävää muutosta siihen ei ole tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Erilaiset tehostamistoimenpiteet ovat olleet tärkeämpiä kuin sijoittaminen epävarmoja tuloksia tuottaviin innovaatioihin. ...
Asiasanat
innovaatiojohtaminen innovaatiot innovaatiotoiminta johtaminen metsäteollisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801121160

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24931]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Esimies-alaissuhteen laadun ja organisaatioluottamuksen vaikutus organisaation innovointikyvykkyyteen 

    Leppämäki, Piia (2013)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin johtajuuden näkökulmasta esimies-alaissuhteen laadun ja organisaatioluottamuksen vaikutusta organisaation innovointikyvykkyyteen. Empiirisen määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ...
  • Luovuuden ulottuvuuksien yhteys esimiestyöhön ja esimiesasemaan suomalaisissa ICT-alan organisaatioissa 

    Hallasaari, Oona (2020)
    Nykyajan jatkuvasti muuttuvissa ja kompleksisissa ympäristöissä organisaatioiden tulee kehittää ja uudistaa toimintaansa toimiakseen tuottavasti. Aiemman tutkimuksen mukaan johtamisen ja innovaatioiden on todettu olevan ...
  • Teollisuus verkottuneessa innovaatiotaloudessa : esimerkkinä Keski-Suomen konepajateollisuus 

    Hautamäki, Antti (Jyväskylän yliopisto,, 2011)
  • X6 : teollista kehitystä Keski-Suomessa - Swing hankkeen taustaselvitys 

    Seppälä, Jarmo (Agora Center, Jyväskylän yliopisto, 2012)
  • Finnish forest-based companies in transition to the circular bioeconomy : drivers, organizational resources and innovations 

    Näyhä, Annukka (Elsevier, 2020)
    Overall, this study indicates that in order to successfully manage the transition, companies need to have a deep understanding of what is needed, required and accepted by the markets and society, and they must develop the ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre