Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHildén, Raili
dc.contributor.authorRautopuro, Juhani
dc.contributor.editorKallio, Manne
dc.contributor.editorJuvonen, Riitta
dc.contributor.editorKaasinen, Arja
dc.date.accessioned2018-01-05T07:59:03Z
dc.date.available2018-01-05T07:59:03Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationHildén, R., & Rautopuro, J. (2017). Ennustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa?. In M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Eds.), <i>Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa</i> (pp. 26-43). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 12. <a href="http://hdl.handle.net/10138/229862" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/229862</a>
dc.identifier.otherCONVID_27814512
dc.identifier.otherTUTKAID_76343
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56608
dc.description.abstractArtikkelissa paneudutaan lukio-opintojen vaikuttavuuteen tasa-arvoisten oppimistulosten edistäjinä englannin kielen pitkän oppimäärän näkökulmasta. Tutkimusongelmat kohdentuvat perusopetuksen päättövaiheen oppimistulosten ja ylioppilastutkintoarvosanan yhteyksiin opiskelijan taustamuuttujien valossa. Perusopetuksen aineisto kerättiin 2013 ja ylioppilaskoeaineistot samoilta opiskelijoilta vuosina 2015–2016. Eniten ylioppilaskokeessa menestymistä ennusti perusopetuksen päättyessä osoitettu kielitaito, etenkin kuullun ja luetun ymmärtämistaito. Perusopetuksessa havaitut sukupuolten, jatko-opintosuunnitelmien, vanhempien koulutustaustan ja koulun opetuskielen mukaiset erot kielitaidossa näkyivät englannin ylioppilaskoemenestyksessä. Sitä selittivät eniten peruskouluaikainen kielitaito, perusopetuksen päättöarvosana ja käsitys omasta osaamisesta. Lukio-opetuksen aikana englannin taidon taso ja laatu kohenivat, mutta saavutuserojen tasoittaminen säilyy opetuksen haasteena.
dc.format.extent313
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
dc.relation.ispartofJatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/229862
dc.subject.otheroppimistulokset
dc.subject.otherarviointi
dc.subject.otherenglannin kieli
dc.subject.otherylioppilastutkinto
dc.subject.otherkieltenopetus
dc.titleEnnustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa?
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201801031035
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.oppiaineKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.date.updated2018-01-03T13:15:22Z
dc.relation.isbn978-952-5993-20-2
dc.type.coarbook part
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange26-43
dc.relation.issn1799-9596
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysooppimistulokset
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoylioppilastutkinto
dc.subject.ysokieltenopetus
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8587
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2573
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p373
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot