dc.contributor.author | Hildén, Raili | |
dc.contributor.author | Rautopuro, Juhani | |
dc.contributor.editor | Kallio, Manne | |
dc.contributor.editor | Juvonen, Riitta | |
dc.contributor.editor | Kaasinen, Arja | |
dc.date.accessioned | 2018-01-05T07:59:03Z | |
dc.date.available | 2018-01-05T07:59:03Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Hildén, R., & Rautopuro, J. (2017). Ennustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa?. In M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Eds.), <i>Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa</i> (pp. 26-43). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 12. <a href="http://hdl.handle.net/10138/229862" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/229862</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27814512 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_76343 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56608 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa paneudutaan lukio-opintojen vaikuttavuuteen tasa-arvoisten oppimistulosten
edistäjinä englannin kielen pitkän oppimäärän näkökulmasta. Tutkimusongelmat
kohdentuvat perusopetuksen päättövaiheen oppimistulosten
ja ylioppilastutkintoarvosanan yhteyksiin opiskelijan taustamuuttujien valossa.
Perusopetuksen aineisto kerättiin 2013 ja ylioppilaskoeaineistot samoilta opiskelijoilta
vuosina 2015–2016. Eniten ylioppilaskokeessa menestymistä ennusti perusopetuksen
päättyessä osoitettu kielitaito, etenkin kuullun ja luetun ymmärtämistaito.
Perusopetuksessa havaitut sukupuolten, jatko-opintosuunnitelmien,
vanhempien koulutustaustan ja koulun opetuskielen mukaiset erot kielitaidossa
näkyivät englannin ylioppilaskoemenestyksessä. Sitä selittivät eniten peruskouluaikainen
kielitaito, perusopetuksen päättöarvosana ja käsitys omasta osaamisesta.
Lukio-opetuksen aikana englannin taidon taso ja laatu kohenivat, mutta
saavutuserojen tasoittaminen säilyy opetuksen haasteena. | |
dc.format.extent | 313 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry | |
dc.relation.ispartof | Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/229862 | |
dc.subject.other | oppimistulokset | |
dc.subject.other | arviointi | |
dc.subject.other | englannin kieli | |
dc.subject.other | ylioppilastutkinto | |
dc.subject.other | kieltenopetus | |
dc.title | Ennustavatko perusopetuksen päättövaiheen oppimistulokset menestystä englannin kielen ylioppilaskokeessa? | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801031035 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2018-01-03T13:15:22Z | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-20-2 | |
dc.type.coar | book part | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 26-43 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | ylioppilastutkinto | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8587 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2573 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p373 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38117 | |