Pelisuunnitteludokumentointi Jyväskylä Game Lab -peliprojekteissa

Abstract
Pelisuunnitteludokumentti (Game Design Document, GDD) on dokumentti pelisuunnittelusta, ja sen tarkoitus on organisoida pelin kehittämisprosessia monialaisen tiimin yhteistyönä. Sen pitäisi koota taiteellisen tuotteen visio ja kuvailla pelin ominaisuudet niin kattavasti että sitä voidaan käyttää luomaan ohjelmistotuote. Ongelmat GDD:ssä saattavat aiheuttaa projektitiimissä yhteisymmärryksen puutetta sekä uudelleentehtävää työtä ja yrityksessä investointien menetystä. Siten GDD:llä on olennainen rooli peliprojektin onnistumisessa. Jyväskylä Game Lab (JGL) oli projekti jonka tavoitteena on kehittää uusia koulutuksellisia metodeja pelikoulutukseen Jyväskylässä. Tämä tutkielma tutkii pelisuunnitteluprosessia JGL-projektiryhmissä, tarkoituksena analysoida miten ryhmät käyttivät suunnitteludokumentteja pelin kehityksen tukena, miten yleiset ongelmat ilmenivät sekä vertailla prosessia yleisiin kirjallisuudessa esitettyihin käytäntöihin. Tutkimuksen tuloksena syntyy jatkoideoita siitä millaisia asioita peliprojekteissa pitäisi tutkia dokumentoinnin kannalta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711244372Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share