Show simple item record

dc.contributor.advisorPiirainen, Arja
dc.contributor.authorOnkalo-Okkonen, Riitta
dc.date.accessioned2017-10-22T15:53:25Z
dc.date.available2017-10-22T15:53:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1726690
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55665
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin toimintaterapeuttien ja vanhempien välistä yhteistyötä Kelan järjestämässä vaikeavammaisten kuntoutuksessa lapsille, joilla oli CP-oireisto. Tutkimuksessa käytettiin aineistoa, joka oli kerätty Kelan kuntoutuksen avopalveluja tuottaneilta toimintaterapeuteilta vuosina 2008–2009. Aineisto kerättiin The Measure of Processes of Care for Service Providers -itsearviointimittarilla (MPOC-SP), jolla kysyttiin palveluntuottajilta, kuinka paljon he olivat toteuttaneet asiakaslähtöisiä toimintatapoja yhteistyössään lasten vanhempien kanssa. Tämän tutkimuksen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen tuloksina oli, että lasta kuntouttavista toimintaterapeuteista 92 % pyrki hyvään yhteistyösuhteeseen lasten vanhempien kanssa ja 87 % arvosti vanhempien asiantuntemusta ja kysyi vanhemmilta heidän näkemyksiä lapsensa toimintaterapian tarpeesta ja tavoitteista. Puolet toimintaterapeuteista (54 %) tarjosi tietoa vanhempien huolenaiheisiin ilman, että vanhemmat olivat sitä erikseen pyytäneet, ja vajaa neljännes (22 %) huolehti koko perheen tiedontarpeista. Lisäksi 48 % toimintaterapeuteista ehdotti perheen tarpeisiin ja elämäntapaan sopivia interventioita ja 20 % ohjasi lasten vanhempia vertaistuen piiriin. Tulosten perusteella asiakaslähtöisyys toteutui siten, että toimintaterapeutit arvostivat lasten vanhempien asiantuntemusta ja että vanhempien näkemykset otettiin huomioon terapian tarpeen arvioinnissa ja tavoitteiden asettamisessa. Asiakaslähtöisyydessä oli puutteita vanhempien huolenaiheiden ja tiedon tarpeiden tunnistamisessa, niihin vastaamisessa ja vanhempien ohjaamisessa vertaistuen piiriin. Johtopäätöksenä oli, että toimintaterapiassa on tarpeen kehittää asiakaslähtöisyyttä ja ammatillista vuorovaikutusta tilanteisiin, joissa asiakas ilmaisee huoliaan tai toimintakyvyn ongelmiaan muilla tavoin kuin suorilla kysymyksillä. Lasten vanhempien huolenaiheita ja tiedontarpeita voidaan tunnistaa vahvistamalla terapeutin ja vanhempien välistä keskusteluyhteyttä ja yhteistyötä. Siksi lasten kuntoutuksessa on tarpeen huolehtia siitä, että vanhemmat voivat säännöllisesti tavata lapsensa terapeuttia ja että vanhemmille tarjotaan mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn arviointiin, terapian suunnitteluun ja toteutukseen.fi
dc.description.abstractThe Collaboration and Client-centeredness in the Relationship with the Occupational Therapist and the Parents of Children with Cerebral Palsy. Client-centered practice is a central concept in occupational therapy. The aim of this descriptive study was to explore occupational therapists´ (n = 73) perceptions of client centeredness in their practice as they work as rehabilitation service providers for children and youth with cerebral palsy. The study focused on occupational therapists´ behaviors in working collaboratively with the parents of these children. The response rate was 97 % (n = 71). The results of the study were that 92 % of the occupational therapists collaborated with the parents of those children and 87 % of the occupational therapists considered the parents´ role and knowledge to be central to the goal setting in the child´s therapy. Also 86 % of occupational therapists positively regarded the parents. However, the following areas of client-centeredness was in need of improvement since 46 % of the occupational therapists were not active enough in in helping parents to share their worries and apprehensions and their needs for knowledge when parents themselves were not actively bringing them up into the discussions with the therapist. In line with this 52 % of the occupational therapists were not active enough in suggesting interventions activities that might fit with each family’s needs and lifestyle. The study concludes with clinical strategies and tools for occupational therapists for them to encourage parents to explore their yet implicit worries and to find words and solutions to what worries them. This is an essential component of the practice of being client-centered and of being able to facilitate parents in becoming empowered. Key words: Occupational therapy, Client-centered practice, Family Centered Service, Cerebral Palsyen
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherOccupational therapy
dc.subject.otherClient-centered practice
dc.subject.otherFamily centered service
dc.subject.otherCerebral palsy
dc.titleToimintaterapeuttien ja vanhempien yhteistyö toimintaterapiassa lapsille, joilla on CP-oireisto
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201710224040
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.date.updated2017-10-22T15:53:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50422
dc.subject.ysokuntoutus
dc.subject.ysotoimintaterapia
dc.subject.ysososiaalinen kuntoutus
dc.subject.ysoterveysneuvonta
dc.subject.ysoCP-oireyhtymä
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysotiedontarve
dc.subject.ysoasiakaslähtöisyys
dc.subject.ysoperhekeskeisyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record