University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"I felt like a lonely person in the desert" : a case study on factors moderating interunit communication in multinational headquarters-subsidiary relationship

Thumbnail
View/Open
666.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Bagdasarov, Riina
Date
2017
Discipline
kulttuurienvälinen viestintäMaster's Degree Programme in Intercultural Communication

 
One of the biggest challenges for internationalizing businesses is to develop and maintain efficient internal communication processes across national and cultural borders. This thesis aims to examine what are the most important organizational structures and communicational practices for a successful multinational headquarters-subsidiary relationship, and what do the communicational practices, such as the mechanics of language use and interunit knowledge-transfer, imply about the efficiency of global co-operation. This study considers the experiences of one case company’s Finnish headquarters and Dutch subsidiary on internal communication in a crucial phase of internationalization. The data was collected by interviewing Finnish and Dutch managers and employees working in different positions in the case company. This method enabled an in-depth focus on the perceptions of interunit communication between the globally dispersed units. A qualitative, inductive research method was used in this study to allow the results to naturally emerge from the data while interpreting the phenomenon of interunit communication within a real-life setting of one company. The findings supported the prior research highlighting the multinational company as a knowledge-based network, and brought forth the importance of efficient knowledge-transfer processes as a competitive advantage of multinational companies. Contrary to prior research, the issue of cultural differences was not experienced as a significant risk for either interunit communication nor the headquarters-subsidiary relationship in this case company. However, diversity in languages and communicational practices was seen to hinder the interaction between the units. The results indicated that language and communication management were required specifically in the early phase of internationalization of the case company to be able to build a successful interunit relationship when aiming for both local responsiveness and global integration. ...
 
Yksi yritysten kansainvälistymisen suurimmista haasteista on luoda ja ylläpitää tehokasta viestintää yrityksen eri maiden yksiköiden välillä. Tämä opinnäytetyö pyrkii selvittämään, mitkä ovat tärkeimmät organisatoriset rakenteet ja viestintäkäytännöt onnistuneessa monikansallisessa emo- ja tytäryhtiön välisessä suhteessa sekä mitä eri viestintäkäytänteet, kuten kielten käyttö sekä sisäisen tietämyksen ja osaamisen siirto, osoittavat globaalin yhteistyön tehokkuudesta. Tutkimuksessa tarkastellaan yhden yrityksen suomalaisen emoyhtiön ja hollantilaisen tytäryhtiön kokemuksia sisäisestä viestinnästä kansainvälistymisen ratkaisevassa vaiheessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla suomalaisia ja hollantilaisia, eri asemissa työskenteleviä henkilöitä. Tämä menetelmä mahdollisti perusteellisen paneutumisen maantieteellisesti hajallaan olevien yksiköiden käsityksiin sisäisestä viestinnästä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista, induktiivista tutkimusmenetelmää, jonka avulla tulokset nousivat luonnollisesti esiin aineistosta tulkittaessa sisäisen viestinnän ilmiötä yhden yrityksen oikeassa ympäristössä. Tulokset tukivat aiempaa tutkimusta korostaen monikansallista yhtiötä tietopohjaisena verkostona ja tuomalla esille tehokkaiden tiedonsiirtoprosessien merkityksen monikansallisten yritysten kilpailuetuna. Aiemmasta tutkimuksesta poiketen, tässä tapaustutkimuksessa ja kulttuurierojen kysymystä ei havaittu merkittäväksi riskiksi sisäisessä viestinnässä tai emo- ja tytäryhtiön välisessä suhteessa. Kielten ja viestintäkäytäntöjen moninaisuuden havaittiin kuitenkin rajoittavan yksiköiden välistä vuorovaikutusta. Tulokset osoittivat, että kielen ja viestinnän hallintaa vaadittiin erityisesti yrityksen kansainvälistymisen varhaisessa vaiheessa, jotta pystyttiin rakentamaan onnistunut sisäinen suhde, kun tähdätään sekä paikalliseen reagoivuuteen että globaaliin integraatioon. ...
 
Keywords
multinational company (MNC) interunit communication headquarters subsidiary diversity internationalization Tapaustutkimus kansainväliset yritykset viestintäkulttuuri sisäinen tiedotus emoyhtiöt tytäryhtiöt vuorovaikutus kansainvälistyminen kielitaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709253813

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The role of personal contacts of foreign subsidiary managers in the coordination of industrial multinationals : the case of Finnish subsidiaries in Portugal 

    Madureira, Ricardo (University of Jyväskylä, 2004)
    This study attempts to extend current knowledge of inter- and intra-firm relationships in industrial markets. In particular, the study seeks to illuminate the distinction between individual and organizational actors in ...
  • "Hej Seppo, could you pls comment on this!" : internal email communication in lingua franca English in a multinational company 

    Kankaanranta, Anne (University of Jyväskylä, Centre for Applied Language Studies, 2005)
     
  • Internationalization pathways of family SMEs 

    Kontinen, Tanja (University of Jyväskylä, 2011)
  • Orgnisational communication in a multinational corporation : a case study of communication between a Finnish headquarters and its Swedish subsidiary 

    Komulainen, Kati (2000)
  • English as a common corporate language in a multinational company : employees' and managers' experiences and expectations during a transfer from local to distributed services 

    Huusko, Martti (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre