Kunnon muslimi ja kunnon kansalainen : turkkilaisten imaamisaarnaajalukioiden oppikirjojen ilmentämän maailmankatsomuksen analyysi
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in education, psychology and social researchTekijät
Päivämäärä
2017Oppiaine
KasvatustiedeThis qualitative study aims to analyse the worldview that emerges in the textbooks of Turkish imam and preacher high schools (úmam hatip lisesi). The study material consists of eight
textbooks that belong to the vocational religious education of Turkish imams. All of the textbooks were published around 2010.
In this study, theoretical considerations regarding the essence of worldview (Weltanschauung) are summarized into an existential model of worldview (EKMA). The model provides two viewpoints from which to understand the worldview under study. The first viewpoint concentrates on understanding the worldview’s belief structure and the content of
those beliefs. The second viewpoint examines language usage and various ways of being as
crucial parts of the essence of the researched worldview (see van Deurzen 2004). The study
suggests that by combining these two viewpoints in the spirit of dialogical pluralism, it is
possible to acquire a more comprehensive understanding of the worldview. The method of
analysis is discourse analysis based on ontological constructionism. The method is then applied within the interpretative framework of the existential model of worldview (EKMA).
The study identifies and presents eight interpretative repertoires that can be divided
into two broad types: those that construct a religious way of being and those that construct a
republican-nationalistic way of being. The analysis indicates that idealistic representations of
an ideal Islamic society, the global brotherhood of Muslims and the citizens of the Turkish
republic as a unanimous and united nation face substantial challenges on the level of the
social world. These challenges become apparent in the study material textbooks, but they are
even more obvious when ideal interpretative repertoires are considered within the surrounding cultural context.
However, the interpretative repertoires that operate in the social realms of human ex-
istence construct diverse models of living as a good Muslim and a good citizen in the Republic of Turkey, in the modern world and as a member of a Muslim community. In the study
material’s worldview, religious fanaticism and backwardness are judged. On the other hand,
the republican-nationalistic discourse includes accounts full of pathos, which give the impression that the Republic of Turkey and the unity of the nation have been threatened. Although most of the interpretative repertoires encourage a tolerant way of being, the study
material also includes discourses that build prejudices and hostile positions towards people
who are related to as “others”.
This study describes the content of textbooks used in the education of Turkish imams.
These descriptions can provide a useful baseline for when the curriculum of the imam educa-
tion is conceived of in a European context. However, the methodological viewpoint that ex-
amines language usage shows that the essence of the worldview being studied is much more
multidimensional than just dogmatic beliefs and the jurisprudence of Islamic law. The study
suggests that this multidimensional understanding about the essence and meaning of a
worldview should be considered when the educational curriculum for imams is constructed
for a European context.
...
Muu nimeke
Turkkilaisten imaamisaarnaajalukioiden oppikirjojen ilmentämän maailmankatsomuksen analyysiJulkaisija
University of JyväskyläISBN
978-951-39-7158-8ISSN Hae Julkaisufoorumista
0075-4625Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"-society is changing and, if divorce is introduced, it will merely be a reflection of those changing values in our society-" : the changes in perceptions of divorce in the Republic of Ireland through the public divorce discourses between 1986 to 1995
Lakka, Jemina (2017)Vuonna 1995 Irlannin tasavallan hallitus päätti pitää jo toistamiseen kansanäänestyksen avioeron laillistamisesta. Ensimmäistä kertaa kansanäänestys oli pidetty asian tiimoilta vuonna 1986. Tällöin lakiehdotus ei mennyt ... -
Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
Salminen, Sonja (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli havainnoida ja avata syrjiviä yhteiskunnallisia rakenteita oppikirjojen kuvituksen näkökulmasta. Tutkittavana ilmiönä toimivat erilaiset vähemmistöihin liitettävät normit, ... -
"Meillä oli hyvä elämä ennen kuin kaikki muuttui" : sisällönanalyysi turkkilaisten turvapaikanhakijoiden kokemuksista ja toimijuuden toteutumisesta
Ranta, Janina (2022)Tässä tutkimuksessa haluan selvittää turkkilaisten turvapaikanhakijoiden kokemuksia tapahtumista Turkin vallankaappausyrityksen jälkeen heinäkuussa 2016. Tapahtuneen jälkeen Turkissa aloitettiin systemaattiset vainot, ... -
Maailmankatsomus ohjauksessa : opinto-ohjaajiksi opiskelevien kokemuksia maailmankatsomuksen hahmottamisesta
Parkkinen, Juha (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.