Kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estävät tekijät teknologiatuotteiden ja –palveluiden kontekstissa
Abstract
Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma pyrki löytämään tekijöitä,
jotka estävät kuluttajan vaihtokäyttäytymisen teknologiatuotteiden ja -palveluiden kontekstissa. Teknologian omaksuminen on yksi tutkituimmista
aiheista tietojärjestelmätieteen alalla, kun taas vaihtokäyttäytyminen on saanut
vähemmän huomiota osakseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat myös keskittyneet
pääsääntöisesti omaksumista ja käyttöä edistäviin tekijöihin. Täten tämän
tutkielman keskiössä ovat tekijät, jotka estävät vaihtokäyttäytymistä. Teknologian
omaksumisen tutkimuksissa ei suoranaisesti huomioida nykyistä käytössä
olevaa teknologiaa, jolloin aikaisemmat teknologian omaksumisen tutkimusmallit
eivät kuvaa kattavasti vaihtokäyttäytymistä, koska vaihto tapahtuu nykyisestä
teknologiasta korvaavaan teknologiaan. Tutkielmassa esitetyn muuttoliiketutkimuksista
peräisin olevan Push-Pull-Mooring-viitekehyksen huomattiin
tarjoavan kattavan mallin kuvaamaan kuluttajanvaihtokäyttäytymistä. Kirjallisuuskatsauksessa
läpikäytyjen aikaisempien tutkimuksien pohjalta tutkimustuloksena
voidaan todeta, että kuluttajan vaihtokäyttäytymistä estäviä tekijöitä
ovat tyytyväisyys, lojaalisuus, inertia, tottumus, vähäinen turvallisuus ja
yksityisyys, luottamus, koettu hyödyllisyys, vaihtokustannukset, koettu nautinnollisuus,
flow-kokemus, sosiaalinen vaikutus ja henkilökohtaiset piirteet,
kuten esimerkiksi vähäinen aikaisempi vaihtokokemus.
The purpose of this literature review based thesis was to identify factors that inhibit consumers’ switching behavior in the context of technology products and services. Technology adoption is one of the most widely researched topics in information systems research, whereas switching behavior has received less attention. Prior studies have focused mainly on the positive enabling factors that promote adoption and usage. Due to the relative scarce amount of research focusing on negative and inhibiting factors, the focus of this thesis was on factors that inhibit consumers’ switching behavior. Technology adoption research does not consider the presence of incumbent technology. Therefore, technology adoption research cannot be applied per se to explain switching behavior, because switching occurs from an incumbent technology to a substitute. Push- Pull-Mooring framework was found to be a good fit for explaining major factors that affect consumers’ switching behavior. Based on the literature review carried out, it was revealed that satisfaction, loyalty, inertia, habit, low security and privacy, trust, perceived usefulness, switching costs, perceived enjoyment, flow experience, social influence and personal traits such as low variety seeking are factors that inhibit customer switching behavior in the context of technology products and services.
The purpose of this literature review based thesis was to identify factors that inhibit consumers’ switching behavior in the context of technology products and services. Technology adoption is one of the most widely researched topics in information systems research, whereas switching behavior has received less attention. Prior studies have focused mainly on the positive enabling factors that promote adoption and usage. Due to the relative scarce amount of research focusing on negative and inhibiting factors, the focus of this thesis was on factors that inhibit consumers’ switching behavior. Technology adoption research does not consider the presence of incumbent technology. Therefore, technology adoption research cannot be applied per se to explain switching behavior, because switching occurs from an incumbent technology to a substitute. Push- Pull-Mooring framework was found to be a good fit for explaining major factors that affect consumers’ switching behavior. Based on the literature review carried out, it was revealed that satisfaction, loyalty, inertia, habit, low security and privacy, trust, perceived usefulness, switching costs, perceived enjoyment, flow experience, social influence and personal traits such as low variety seeking are factors that inhibit customer switching behavior in the context of technology products and services.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709133730Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.