Oppimisen teknologiat osana oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten elämää
Abstract
Tieto- ja viestintäteknologia on merkittävä osa jokapäiväistä elämäämme. Nämä
teknologiat ovat löytäneet tiensä kouluihin myös Suomessa, ja erilaisia oppimisen
teknologioita onkin otettu ahkerasti käyttöön ympäri maata. Teknologian
integroiminen osaksi opetusta ei kuitenkaan aina suju täysin ongelmitta. Laitteiden
käytössä saattaa ilmetä ongelmia, ja vaikka infrastruktuuri teknologian
käytölle olisikin olemassa, ovat verkkoyhteydet paikoitellen epävakaita. Näiden
ongelmien kanssa painivat sekä opettajat että oppilaat. Tämän tutkielman tarkoituksena
on tutkia oppimisen teknologioiden vaikutuksia erityisesti oppimisen
esteitä kohtaavien oppilaiden oppimiseen. Oppimisen esteitä, kuten erilaisia
oppimisvaikeuksia kohtaa Suomessa yhä useampi peruskoululainen. Esteet
on otettu huomioon vuonna 2011 käyttöön otetulla kolmiportaisen opetuksen
tuen mallilla. Opiskelun tukea saavien lasten ja nuorten määrä kasvaa vuosittain
ja aihe onkin tästä syystä ajankohtainen ja edellyttää lisätutkimusta. Oppimisen
teknologioista on yleisellä tasolla olemassa kiitettävä määrä aikaisempaa
tutkimustietoa. Tarkkaa tutkimusta teknologioiden vaikutuksista nimenomaan
esteitä kohtaaviin oppilaisiin on tehty kuitenkin melko vähän etenkin Suomessa.
Oppimisen teknologioihin ja e-oppimiseen liittyvien tutkimusten tulokset ovat
usein varsin ristiriitaisia. Teknologian avulla on aikaan saatu huomattavia positiivisia
vaikutuksia oppimiselle, mutta myös haittapuolia löytyy. Tästä huolimatta
yleinen konsensus on, että hyvin suunniteltu, oikein toteutettu ja tehokkaasti
osaksi opetusta integroitu teknologia parantaa oppimistuloksia hyvin
suurella todennäköisyydellä. Oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten
tapauksessa positiivisia tuloksia on saatu etenkin lukemisen ongelmista, kuten
dysleksiasta kärsivien lasten ja nuorten kohdalla. Hyvien tulosten saavuttaminen
edellyttää opettajilta ja oppilailta uusien teknologioiden käytön sisäistämistä.
Oppilaiden tietotekniset taidot ovat useimmissa tapauksissa riittävät, mutta
opettajista moni kokee taitonsa vielä puutteellisiksi. Teknologian tehokas integraatio
osaksi laajempaa opetusta vaatiikin pelkän käytön opettelun lisäksi opettajankoulutuksen
muutosta sekä asenteellisia ja rakenteellisia yhteiskunnan
muutoksia.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708153490Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish