Oppimisen teknologiat osana oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten elämää

Abstract
Tieto- ja viestintäteknologia on merkittävä osa jokapäiväistä elämäämme. Nämä teknologiat ovat löytäneet tiensä kouluihin myös Suomessa, ja erilaisia oppimisen teknologioita onkin otettu ahkerasti käyttöön ympäri maata. Teknologian integroiminen osaksi opetusta ei kuitenkaan aina suju täysin ongelmitta. Laitteiden käytössä saattaa ilmetä ongelmia, ja vaikka infrastruktuuri teknologian käytölle olisikin olemassa, ovat verkkoyhteydet paikoitellen epävakaita. Näiden ongelmien kanssa painivat sekä opettajat että oppilaat. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia oppimisen teknologioiden vaikutuksia erityisesti oppimisen esteitä kohtaavien oppilaiden oppimiseen. Oppimisen esteitä, kuten erilaisia oppimisvaikeuksia kohtaa Suomessa yhä useampi peruskoululainen. Esteet on otettu huomioon vuonna 2011 käyttöön otetulla kolmiportaisen opetuksen tuen mallilla. Opiskelun tukea saavien lasten ja nuorten määrä kasvaa vuosittain ja aihe onkin tästä syystä ajankohtainen ja edellyttää lisätutkimusta. Oppimisen teknologioista on yleisellä tasolla olemassa kiitettävä määrä aikaisempaa tutkimustietoa. Tarkkaa tutkimusta teknologioiden vaikutuksista nimenomaan esteitä kohtaaviin oppilaisiin on tehty kuitenkin melko vähän etenkin Suomessa. Oppimisen teknologioihin ja e-oppimiseen liittyvien tutkimusten tulokset ovat usein varsin ristiriitaisia. Teknologian avulla on aikaan saatu huomattavia positiivisia vaikutuksia oppimiselle, mutta myös haittapuolia löytyy. Tästä huolimatta yleinen konsensus on, että hyvin suunniteltu, oikein toteutettu ja tehokkaasti osaksi opetusta integroitu teknologia parantaa oppimistuloksia hyvin suurella todennäköisyydellä. Oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten tapauksessa positiivisia tuloksia on saatu etenkin lukemisen ongelmista, kuten dysleksiasta kärsivien lasten ja nuorten kohdalla. Hyvien tulosten saavuttaminen edellyttää opettajilta ja oppilailta uusien teknologioiden käytön sisäistämistä. Oppilaiden tietotekniset taidot ovat useimmissa tapauksissa riittävät, mutta opettajista moni kokee taitonsa vielä puutteellisiksi. Teknologian tehokas integraatio osaksi laajempaa opetusta vaatiikin pelkän käytön opettelun lisäksi opettajankoulutuksen muutosta sekä asenteellisia ja rakenteellisia yhteiskunnan muutoksia.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share