A valued partner or a mere support function : the role of marketing in Software-as-a-Service SMEs
Abstract
Ohjelmistoala on läpikäynyt valtavia muutoksia 2000-luvulla uusien teknologisten innovaatioiden syntyessä ja levitessä kiihtyvällä tahdilla. Pilvipalvelu on yksi tunnetuimmista innovaatioista ja kuvaa internetissä tapahtuvaa tietotekniikan käyttöä. Samaa nimitystä käytetään kaikista pilvessä tarjottavista palveluista, joista Software-as-a-Service (SaaS) on saanut laajimman suosion. Enemmistö uusista pilvipalveluorganisaatioista on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, joilla on tutkimusten mukaan hyvin omalaatuinen tapa suunnitella ja toteuttaa markkinoinnin toimenpiteitä. Perinteiset suurille organisaatioille sopivat markkinoinnin teoriat ja mallit eivät istu nuorten ja ketterien ohjelmistoyritysten tapaan tehdä markkinointia. Markkinoinnin
roolista ja sen arvosta yritykselle on käyty keskustelua, ja yhä kasvavissa määrin yritykset vaativat osastoja todistamaan arvonsa liiketoiminnalle. Aikaisempien tutkimusten mukaan PK-yritysten markkinointiin vaikuttaa myös rajoitetut tai puuttuvat resurssit sekä omistajan dominoiva rooli. Pinnalle on noussut myös palvelullistuminen, mikä on uusi tapa tuottaa arvoa asiakkaalle ja erilaistua kilpailijoista.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia markkinoinnin tärkeyttä ja roolia pienissä ja keskisuurissa SaaS-yrityksissä. Tämän lisäksi tutkielma selvittää
kuinka yritykset suunnittelevat markkinointitoimenpiteitään ja kuinka suuri
vaikutus perustajalla on markkinointiin liittyvään päätöksentekoon. Tutkimus
paljastaa miten yritykset kokevat palvelullistumisen ja markkinoidaanko SaaS-applikaatioita tuotteina vai palveluina.
Empiirinen aineisto kerättiin suorittamalla viisi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kaikki tutkimukseen osallistuvat henkilöt edustavat B2B-markkinoilla toimivaa pientä tai keskisuurta ohjelmistoyritystä. Tutkimuksen mukaan markkinointi on funktiona merkittävä ja korvaamaton osa yritystä, mutta sen arvostus on suorassa yhteydessä myynnin tulosten kanssa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708103448Käytä tätä linkitykseen.
Language
English,Finnish