Uusi tapa rahoittaa journalismia : joukkorahoituspalvelu Rapport
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten journalismin joukkorahoitus toimi Suomessa vuonna 2014, ja millaisia kokemuksia toimittajilla journalismin joukkorahoituksesta oli. Tutkimusaiheeni valintaan vaikutti keskeisesti se, että joukkorahoitus on todettu toimivaksi monissa luovien alojen projekteissa, mutta sen soveltuvuutta journalismiin ei Suomessa ole tutkittu. Kansainvälisiä esimerkkejä sen sijaan on useita.
Tutkimuksen taustoitusosassa käsitellään erilaisia näkökulmia journalismin murrokseen ja avataan käsitteitä joukkorahoituksen taustalla. Tutkimuksen empiirisessä osassa tapausesimerkkinä on suomalainen joukkorahoituspalvelu Rapport. Rapport on verkossa toimiva journalismiin erikoistunut joukkorahoitustyökalu ja julkaisualusta, jossa toimittajat myyvät lukijoille juttuideoitaan.
Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kuutta Rapportin toimittajaa. Näiden teemahaastattelujen avulla kartoitettiin toimittajien kokemuksia vasta perustetusta Rapportista ja journalismin joukkorahoituksesta. Litteroidun aineiston analyysissa hyödynnettiin teemoittelua.
Tutkimus osoittaa, että toimittajat suhtautuvat journalismin joukkorahoitukseen varovaisen myönteisesti. Joukkorahoitus soveltuu erityisen hyvin pitkään ja tutkivaan journalismiin, mutta myös kokeellisille projekteille. Päivän polttavissa puheenaiheissa se ei pääsääntöisesti toimi, sillä pelkästään juttuidean kehittämiseen ja markkinointiin kuluu paljon aikaa. Suomessa myös pieni kielialue rajoittaa toimintaa paljon. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että journalismin joukkorahoitus on toistaiseksi hyvin marginaalista ja että se täydentää omalta osaltaan perinteistä journalismia, mutta ei korvaa sitä.
...
Muu nimeke
Joukkorahoituspalvelu RapportAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28138]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Semmoinen pieni luova hulluus siinä, että kokeillaan ihan nyt mitä vaan” : lisätty todellisuus osana suomalaista journalismia
Valtonen, Oskari (2023)Tässä maisterintutkielmassa esitellään lisätyn todellisuuden eli AR:n (Augmented Reality) suhdetta suomalaiseen journalismiin. Lisätty todellisuus tarkoittaa oikeaa tai tietokoneella luotua kuvamateriaalia, joka yhdistetään ... -
Tubetusta vai journalismia? : teemahaastattelujen analyysi Pierre Bourdieun kenttäteoriaa soveltaen
Tuomi, Simo (2022)Tutkielmaani haastateltiin viittä suomalaista Youtube-videoiden tekijää, joista osa teki töitä medialoille ja osa ei. Haastateltavat valikoituivat mukaan sisältöjen samankaltaisuuden perusteella. Tutkielmani tavoitteena ... -
Matkakertomuksia vai oikeaa journalismia? : matkailujournalismin rooli suomalaismediassa
Savitie, Ilona (2004) -
Crowdfunding in the banking industry : adjusting to a digital era
Setälä, Kalle (2017)In the aftermath of the global financial crisis, the funding ability of banks has declined resulting in a financial void for riskier enterprises, such as startups and early-stage companies. New financial service providers ... -
Edellytykset kryptovaluuttojen joukkorahoituksen onnistumiseen
Nyberg, Aapo (2021)Tässä tutkielmassa tutkin kryptovaluuttojen joukkorahoitusta, keskittyen erityisesti joukkorahoitusta kuvaavan termin ’’Initial Coin Offering” (ICO) selvittämiseen ja siihen mitkä tekijät vaikuttavat joukkorahoituksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.