Bloggaajan uskottavuus ja kaupallisen blogimainonnan tehokkuus
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kaupallista yhteistyötä tekevien bloggaajien
uskottavuuden muodostumista sekä sen vaikutusta asenteeseen mainosta
kohtaan, brändiasenteeseen sekä ostoaikomukseen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin source credibility -teoriaa, jonka mukaan
lähteen uskottavuus muodostuu eri tekijöistä. Mallia on hyödynnetty myös
blogimaailmassa ja sen on havaittu vaikuttavan mainonnan tehokkuuteen. Tässä
tutkimuksessa bloggaajan uskottavuuden uskotaan muodostuvan
asiantuntijuudesta, luotettavuudesta, viehättävyydestä, samankaltaisuudesta
sekä maineesta. Mainonnan tehokkuutta tutkittiin asenteen suosittelua kohtaan,
parantuneen brändiasenteen sekä lisääntyneen ostoaikomuksen näkökulmasta.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka empiirinen
osio toteutettiin internet-kyselynä. Vastaajia pyydettiin perehtymään kolmeen
eri kategorian kaupallisessa yhteistyössä tuotettuun blogipostaukseen sekä
vastaamaan tämän perusteella kysymyksiin. Kyselyssä esiintyvien bloggaajien
blogit keskittyivät lifestyle-, urheilu- ja perhesisältöihin. Aineistoa kerättiin
Indieplace Oy:n kanssa yhteistyössä uutiskirjeen sekä display-mainonnan
avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, että bloggaajan uskottavuuden muodostavat
asiantuntijuus, luotettavuus, viehättävyys, samankaltaisuus sekä bloggaajan
maine. Lisäksi uskottavuuden löydettiin vaikuttavan asenteeseen suosittelua
kohtaan, parantuneeseen brändiasenteeseen sekä vastoin odotuksia myös
lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Tämän lisäksi vahvistettiin oletus suosittelua
kohtaan muodostuneen asenteen vaikutuksesta brändiasenteeseen sekä
brändiasenteen vaikutuksesta lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Bloggaajan ja
brändin tuttuuden löydettiin parantavan uskottavuutta sekä mainonnan
tehokkuutta. Tutkimuksen perusteella suositellaan blogimarkkinointia tekeviä
yrityksiä kiinnittämään huomiota bloggaajan uskottavuuteen sekä brändiin ja
tuotteeseen sopivan bloggaajan valintaan. Jatkotutkimusehdotuksena samaa
mallia olisi järkevää testata kaupallisissa Instagram- sekä YouTube -yhteistöissä
niiden noustessa jatkuvasti tärkeämpään osaan uusina markkinointikanavoina.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707033215Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.