Bloggaajan uskottavuus ja kaupallisen blogimainonnan tehokkuus

Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kaupallista yhteistyötä tekevien bloggaajien uskottavuuden muodostumista sekä sen vaikutusta asenteeseen mainosta kohtaan, brändiasenteeseen sekä ostoaikomukseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin source credibility -teoriaa, jonka mukaan lähteen uskottavuus muodostuu eri tekijöistä. Mallia on hyödynnetty myös blogimaailmassa ja sen on havaittu vaikuttavan mainonnan tehokkuuteen. Tässä tutkimuksessa bloggaajan uskottavuuden uskotaan muodostuvan asiantuntijuudesta, luotettavuudesta, viehättävyydestä, samankaltaisuudesta sekä maineesta. Mainonnan tehokkuutta tutkittiin asenteen suosittelua kohtaan, parantuneen brändiasenteen sekä lisääntyneen ostoaikomuksen näkökulmasta. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka empiirinen osio toteutettiin internet-kyselynä. Vastaajia pyydettiin perehtymään kolmeen eri kategorian kaupallisessa yhteistyössä tuotettuun blogipostaukseen sekä vastaamaan tämän perusteella kysymyksiin. Kyselyssä esiintyvien bloggaajien blogit keskittyivät lifestyle-, urheilu- ja perhesisältöihin. Aineistoa kerättiin Indieplace Oy:n kanssa yhteistyössä uutiskirjeen sekä display-mainonnan avulla. Tutkimustuloksista selvisi, että bloggaajan uskottavuuden muodostavat asiantuntijuus, luotettavuus, viehättävyys, samankaltaisuus sekä bloggaajan maine. Lisäksi uskottavuuden löydettiin vaikuttavan asenteeseen suosittelua kohtaan, parantuneeseen brändiasenteeseen sekä vastoin odotuksia myös lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Tämän lisäksi vahvistettiin oletus suosittelua kohtaan muodostuneen asenteen vaikutuksesta brändiasenteeseen sekä brändiasenteen vaikutuksesta lisääntyneeseen ostoaikomukseen. Bloggaajan ja brändin tuttuuden löydettiin parantavan uskottavuutta sekä mainonnan tehokkuutta. Tutkimuksen perusteella suositellaan blogimarkkinointia tekeviä yrityksiä kiinnittämään huomiota bloggaajan uskottavuuteen sekä brändiin ja tuotteeseen sopivan bloggaajan valintaan. Jatkotutkimusehdotuksena samaa mallia olisi järkevää testata kaupallisissa Instagram- sekä YouTube -yhteistöissä niiden noustessa jatkuvasti tärkeämpään osaan uusina markkinointikanavoina.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707033215Use this for linking
Language
Finnish
License
In Copyright
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.

Share