The portrayal of female characters in Grand Theft Auto V

Abstract
Videopelit ovat yksi nykypäivän suosituimmista ajanviettotavoista. Pelaajien melko tasaisesta sukupuolijakaumasta huolimatta videopelien ajatellaan kuitenkin yleisesti olevan vain miesten kiinnostuksenkohde. Yksi suurimmista syistä tähän lienee miesten ja naisten esittämisen erot videopeleissä: suurin osa videopelihahmoista on miespuolisia, kun taas naispuolisia hahmoja on vähän ja he ovat usein seksualisoituja. Myös medialla on tähän vaikutusta, sillä naispuolisista videopelihahmoista nostetaan yleensä esille ainoastaan seksualisoidut naishahmot. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka naispuolisia hahmoja esitetään Grand Theft Auto V -videopelissä. Kyseinen peli on uusin osa Grand Theft Auto -pelisarjasta, joka on tunnettu erityisesti väkivaltaisuudestaan ja seksistisestä tavastaan esittää naisia. Peli tarjoaa siksi mielenkiintoisen lähtökohdan naispuolisten hahmojen tutkimukselle. Tässä tutkimuksessa aineistona toimi sellaisten pelin päätehtävien videokohtaukset, joissa esiintyi naispuolisia hahmoja. Analyysin kohteeksi valittuja naishahmoja analysoitiin multimodaalisen diskurssianalyysin keinoin visuaalisesta, lingvistisestä ja narratiivisesta näkökulmasta. Tutkimus osoitti, että naispuolisia hahmoja ei esitetä pelissä aivan niin negatiivisella tavalla kuin yleisesti luullaan. Visuaalisesti kyseiset naishahmot olivat melko realistisesti kuvattuja ja vain yksi heistä oli huomattavan seksualisoitu. Hahmoihin ei myöskään kohdistunut fyysistä väkivaltaa. Suurin osa hahmoista oli narratiivin kannalta merkittäviä ja he esiintyivät erilaisissa rooleissa, mutta toisaalta roolit olivat jokseenkin negatiivisia. Jokainen hahmo oli selkeästi oma persoonansa, mutta lingvistisesti heidät esitettiin melko yksipuolisesti. On kuitenkin tärkeää huomioida konteksti, jossa hahmot esiintyvät. Peli on satiiri amerikkalaisesta mediayhteiskunnasta ja naishahmot ovat siihen sopivia stereotyyppejä. Siitä huolimatta heidät on esitetty visuaalisesti ja osin myös narratiivisesti monipuolisesti, ja vaikka lingvistinen esitys onkin yksipuolista, se tuo esille hahmojen persoonaa. Tässä tutkimuksessa saavutettiin monipuolinen analyysi hahmoista multimodaalisen diskurssianalyysin keinoin, mutta aineisto oli melko suppea. Jatkossa aineistoon voisi sisällyttää eri sukupuolia edustavia hahmoja ja vertailla heidän esittämistään, ottaen huomioon pelin ja sen hahmojen kontekstin. Näin eri sukupuolten esittämisestä voisi saada tarkemman analyysin.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706202992Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share