Entwicklung der Aussprache von finnischen Oberstufenschülern während eines mündlichen Deutschkurses
Tekijät
Päivämäärä
2017Suullisen kielitaidon on tarkoitus tulla osaksi vieraiden kielten ylioppilaskokeiden arviointia vuoteen 2020 mennessä. Ääntäminen on nykyään jo valtakunnallisen syventävän kurssin suullisen kielitaidon kokeessa yksi arviointikriteereistä, mutta varsinkin sen eksplisiittinen opettaminen jää helposti muiden kielen osa-alueiden varjoon.
Edellä mainituista syistä tässä tutkielmassa tarkasteltiin valtakunnallisen syventävän kurssin aikana tapahtuvia muutoksia suomalaisten saksaa opiskelevien lukiolaisten ääntämisessä. Kielestä valittiin tutkimusta varten sellaisia piirteitä, joiden oletettiin erinäisistä syistä tuottavan hankaluuksia suomea äidinkielenään puhuville. Tutkimus toteutettiin äänittämällä oppilaiden ääntämistä sekä kurssin alussa että lopussa. Äänitteet analysoitiin pääasiassa auditiivisesti, mutta myös osittain akustisesti Praat-ohjelman avulla. Lisäksi didaktista analyysiä varten muutamia oppitunteja havainnoitiin ja oppituntien tuntisuunnitelmia tutkittiin.
Tuloksista saatiin selville, että suullinen kurssi ei juurikaan parantanut lukiolaisten ääntämistä. Jos yksittäisten äänteiden tasolla oli ollenkaan huomattavissa kehitystä, oli sekin erittäin
vähäistä. Sanapainon osalta kurssilla ei ollut mitään vaikutusta lukiolaisten ääntämiseen. Didaktisessa analyysissä tultiin siihen lopputulokseen, että implisiittinen ääntämisen opetus ainoana opetusmetodina ei ole tehokas tapa edistää oppilaiden kykyä ääntää kohdekielen ääntämisnormien mukaisesti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens
Metsäranta, Tessa (2020)Ääntämisen rooli kieltenopetuksessa on aika ajoin keskusteltu teema kieltenopettajien keskuudessa. Opiskelijalähtöisen opetuksen nimissä tämä tutkielma keskittyy opiskelijoiden näkökulman esille tuomiseen, erityisesti ... -
"Det pirrar inte i magen" : Einstellungen von Deutsch- und Schwedisch lernenden finnischen Senioren zum Sprechen und zur mündlichen Sprachkompetenz
Kauppinen, Tiina (2014)Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yli 60-vuotiaat saksan ja ruotsin oppijat suhtautuvat vieraan kielen puhumiseen. Kokemukseni mukaan vanhemmat kielenoppijat keskittyvät suullisen ja kommunikatiivisen kielitaidon ... -
Lehren der mündlichen Kommunikation durch das kooperative Lernen : Lehrmaterial für einen mündlichen Deutschkurs in der finnischen gymnasialen Oberstufe
Vainio, Anna (2023)Globalisaation myötä tarve suullisen kielitaidon osaamiselle on kasvanut ja usein myös työelämässä odotetaan kompetenssia kommunikoida vierailla kielillä ja vieraissa kulttuuriympäristöissä. Opetushallitus vastasi tarpeeseen ... -
Der finnische Akzent im Deutschen : Untersuchung aus der Sicht weit fortgeschrittener finnischer Deutschlerner und deutscher Muttersprachler.
Bolkart, Sonja (2018)Jokaisella ihmisellä on puheessaan oma aksentti, johon ympäristö ja puhekonteksti vaikuttavat. Vaikka aksentti olisikin ymmärrettävä, suhtaudutaan osaan aksenteista positiivisemmin kuin toisiin. Aksenttien arvottamiseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.