Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
Abstract
Kaupankäynti on siirtynyt viime aikoina hyvin nopeasti verkkoympäristöihin,
nopean teknologisen kehittymisen seurauksena. Verkkokaupat ovat loistava
ympäristö saada kuluttajat tekemään ylimääräisiä impulssiostoja, koska kuluttajille
on vaivatonta tarjota ostoärsykkeitä ja ostaminen on heille helppoa ja nopeaa.
Impulssiostaminen tulee tulevaisuudessa olemaan myynnin kannalta selkeä
kilpailuetu verkkokauppiaille. Myös flow on seikka, jota kuluttajat vaativat
nykyään verkkosivuilta, koska se tarjoaa miellyttävän asiakaskokemuksen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaikuttaako flow-kokemus
impulssiostamiseen verkkokaupassa ja kuinka verkkokauppiaat voisivat hyödyntää
enemmän flow-kokemusta ja impulssiostamista liiketoiminnassaan.
Tutkimusongelmiin vastaukset selvitettiin toteuttamalla kirjallisuuskatsaus,
joka käsittelee flow’ta sekä impulssiostamista.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä,
Laddering-haastattelulla. Laddering-haastatteluiden pohjalta syntyi
lukuisia arvoketjua, joista muodostettiin visuaalisia arvokarttoja, joista ilmenee,
millaisia tärkeitä ominaisuuksia kuluttajat kaipaavat verkkokaupalta ja miksi,
sekä mitä arvoa ne heille tarjoavat. Tutkimuksen tuloksena arvokarttoihin koodattiin
teoreettisen viitekehyksen avulla flow’hon ja impulssiostamiseen vaikuttavat
tekijät ja rakenneosat, joista selviää onko flow’lla vaikutusta impulssiostamiseen
ja toisinpäin.
Arvokarttojen ja teoriaosuuden avulla tutkimuksesta selvisi, että flow vaikuttaa
osaltansa impulssiostoihin. Yleisin tähän vaikuttava tekijä on, että kuluttajat
kokevat verkkosivujen olevan tarpeeksi helppokäyttöiset ja selkeät.
Verkkokauppojen suunnittelijoiden on tulevaisuudessa kiinnitettävä
huomiota, että verkkosivut ovat selkeitä, luotettavia, helppokäyttöisiä ja, että
tuotteista ja palveluista on saatavilla tarpeeksi tietoa, koska ainoastaan tämänkaltaiset
sivut kiinnostavat kuluttajia ja saavat heidät vierailemaan sivuilla useammin
ja kauemmin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706152906Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish