Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
Abstract
Virtuaalikamera on yksi tärkeimmistä pelikokemukseen vaikuttavista videopelimekaniikkakomponenteista: Virtuaalikamera mahdollistaa vuorovaikutuksen pelaajan ja videopelin välillä tarjoamalla visuaalisen palautteen pelaajan antamiin syötteisiin sekä antaen pelaajalle näkymän pelimaailmaan. Videopelien lisäksi virtuaalikameralle on myös monia muita sovellusalueita, kuten esimerkiksi erilaiset mallinnussovellukset, elektronin urheilu sekä käyttöohjelmat, jotka hyödyntävät keinotekoisia virtuaalimaailmoja. Akateemisessa kirjallisuudessa virtuaalikuvausta kolmiulotteisissa virtuaalimaailmoissa on tutkittu paljon viime vuosikymmeninä, mutta kaksiulotteisia virtuaalikameroita käsittelevää tutkimusta ei juuri ole.
Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee virtuaalikuvausta ja virtuaalikameran toimintaa videopelien kontekstissa. Tutkimuksessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus aihetta käsittelevään akateemiseen kirjallisuuteen, tarkasteltiin virtuaalikamern toimintaa kolmessa kaksiulotteisessa Super Nintendo Entertainment System -videopelikonsolille julkaistussa toimintavideopelissä sekä toteutettiin yksinkertainen kaksiulotteinen virtuaalikameraohjausjärjestelmä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706132843Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish