Heikkojen lukijoiden suoriutuminen luku- ja kirjoitustaitoa sekä niihin liittyviä taitoja arvioivissa tietokonetehtävissä neljännellä luokalla

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää heikkojen lukijoiden suoriutumista luku- ja kirjoitustaitoa sekä niihin liittyviä taustataitoja arvioivissa tietokonetehtävissä neljännellä luokalla. Lisäksi selvitettiin mitkä tehtävät toimivat parhaiten lukutaidon arvioimisessa ja mielenkiinnon kohteena oli myös uusien tietokonepohjaisten ja perinteisten kynä-paperitehtävien vertailu. Tutkimuksen aineisto koostui 179 oppilaasta keskisuomalaisten peruskoulujen 4. luokilla. Lapset jaettiin Lukilassen sanalistan lukemistehtävässä suoriutumisen perusteella tavallisesti (N=156) ja heikosti (N=18) lukevien ryhmiin. Osallistujat tekivät 13 luku- ja kirjoitustaitoja sekä niihin liittyviä taustataitoja mittavaa tehtävää tietokonepohjaisessa Ekapeli-oppimisympäristössä. Samoja muuttujia vastaavat kynä-paperitehtävät tehtiin myös kahdenkeskisessä tutkimustilanteessa tutkijan kanssa. Analyysit tehtiin käyttämällä Pearsonin korrelaatiokerrointa ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Tulosten mukaan kaikki tietokone- ja kynä-paperitehtävät korreloivat keskenään tilastollisesti merkitsevästi, mutta yhteys oli voimakas tai melko voimakas vain lukusujuvuuden, nopean nimeämisen sekä reseptiivisen sanaston tehtävissä. Kaikki tietokonetehtävät korreloivat tilastollisesti merkitsevästi myös lukutaidon kanssa, mutta yhteys oli voimakas vain lukutaidon ja lukusujuvuuden tehtävien välillä. Suurin osa tietokonetehtävistä kuitenkin erotteli heikkoja ja tavallisia lukijoita toisistaan ja lukusujuvuuden tehtävät olivat tässä tutkimuksessa paras lukutaidon arviointimenetelmä. Tulosten mukaan tietokonepohjaisilla tehtävillä voidaan erotella tavallisesti ja heikosti lukevia lapsia toisistaan.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706062703Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share