Heikkojen lukijoiden suoriutuminen luku- ja kirjoitustaitoa sekä niihin liittyviä taitoja arvioivissa tietokonetehtävissä neljännellä luokalla
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää heikkojen lukijoiden suoriutumista luku- ja kirjoitustaitoa sekä niihin liittyviä taustataitoja arvioivissa tietokonetehtävissä neljännellä luokalla. Lisäksi selvitettiin mitkä tehtävät toimivat parhaiten lukutaidon arvioimisessa ja mielenkiinnon kohteena oli myös uusien tietokonepohjaisten ja perinteisten kynä-paperitehtävien vertailu. Tutkimuksen aineisto koostui 179 oppilaasta keskisuomalaisten peruskoulujen 4. luokilla. Lapset jaettiin Lukilassen sanalistan lukemistehtävässä suoriutumisen perusteella tavallisesti (N=156) ja heikosti (N=18) lukevien ryhmiin. Osallistujat tekivät 13 luku- ja kirjoitustaitoja sekä niihin liittyviä taustataitoja mittavaa tehtävää tietokonepohjaisessa Ekapeli-oppimisympäristössä. Samoja muuttujia vastaavat kynä-paperitehtävät tehtiin myös kahdenkeskisessä tutkimustilanteessa tutkijan kanssa. Analyysit tehtiin käyttämällä Pearsonin korrelaatiokerrointa ja yksisuuntaista varianssianalyysiä.
Tulosten mukaan kaikki tietokone- ja kynä-paperitehtävät korreloivat keskenään tilastollisesti merkitsevästi, mutta yhteys oli voimakas tai melko voimakas vain lukusujuvuuden, nopean nimeämisen sekä reseptiivisen sanaston tehtävissä. Kaikki tietokonetehtävät korreloivat tilastollisesti merkitsevästi myös lukutaidon kanssa, mutta yhteys oli voimakas vain lukutaidon ja lukusujuvuuden tehtävien välillä. Suurin osa tietokonetehtävistä kuitenkin erotteli heikkoja ja tavallisia lukijoita toisistaan ja lukusujuvuuden tehtävät olivat tässä tutkimuksessa paras lukutaidon arviointimenetelmä. Tulosten mukaan tietokonepohjaisilla tehtävillä voidaan erotella tavallisesti ja heikosti lukevia lapsia toisistaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Auditiivisen ja kielellisen harjoittelun vaikutus kolmannella luokalla olevien heikkojen lukijoiden lukutaitoon
Oksanen, Annamaija (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Internettekstit argumentoinnin lähteinä: kuudesluokkalaisten heikkojen ja sujuvien lukijoiden argumentointitaidot
Koivisto, Hanna (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kirjallisia argumentointitaitoja silloin, kun he etsivät tietoa internetistä ottaakseen kantaa kiistanalaiseen asiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden ... -
Ekapeli-intervention vaikutukset heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyyteen lukemisessa
Lampinen, Minni (2017)Tutkimuksessa selvitettiin teknisen lukutaidon intervention vaikutuksia 1.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoon sekä minäpystyvyysuskomuk-siin lukutaitonsa suhteen. Vertailtiin myös kahden erilaisen interventiosisällön ... -
Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
Junikka, Mirka (2021)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ... -
Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla
Pohjola, Tuija (2013)Tutkimuksessa tarkasteltiin vastavuoroisten ystävyyssuhteiden olemassaolon yhteyttä lasten tekniseen lukutaitoon ja luetun ymmärtämiseen kolmannella ja neljännellä luokalla. Lisäksi tutkittiin, olivatko ystävykset keskenään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.