Kotiympäristön, perhetekijöiden ja ajankäyttötapojen yhteydet 3-7-vuotiaiden lasten ulkona liikkumiseen ja leikkimiseen
Tekijät
Päivämäärä
2017Suomalaisten lasten elinympäristöt ja elintavat ovat muuttuneet viimeisen vuosikymmenen aikana, mikä näkyy myös muutoksissa fyysisen aktiivisuuden määrässä ja laadussa. Lapsella on sisäinen tarve liikkua ja päivittäinen fyysinen aktiivisuus on tärkeää kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen sekä hyvinvoinnin turvaamiseksi. Lapsille tulisi luoda mahdollisuuksia liikunnan ilon kokemiseen, monipuoliseen liikuntaan sekä riittävään omaehtoiseen leikkiin niin sisällä kuin ulkona. Ulkona eri ympäristöissä leikkimisen on todettu lisäävän fyysisen aktiivisuuden määrää ja intensiteettiä sekä kehittävän motorisia taitoja. Ulkona korkeamman fyysisen aktiivisuuden tason mahdollistaa riittävä tila, käytettävissä olevat välineet sekä ulkoleikkien omaehtoisuus.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kotiympäristön yhteyksiä 3–7-vuotiaiden päiväkotilasten ulkona liikkumiseen ja leikkimiseen lasten vapaa-ajalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin fyysisen ympäristön, lasten ajankäyttötapojen ja perhetekijöiden yhteyttä lasten ulkoiluun. Tähän tutkimukseen on käytetty Taitavat tenavat – tutkimukseen kerättyä aineistoa. Taitavat tenavat -tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkimustyötä, jonka tarkoituksena on edistää päiväkoti-ikäisten lasten motorisia perustaitoja, liikunta-aktiivisuutta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Tutkimukseen osallistui 1238 3–7-vuotiasta päiväkotilasta eri puolelta Suomea. Lapsista 626 oli tyttöjä ja 612 poikia. Tutkimukseen osallistui 37 satunnaisesti valittua päiväkotia ympäri Suomen. Tutkimusaineisto kerättiin vuosien 2015–2016 aikana. Aineiston kuvailuun käytettiin prosenttiosuuksia ja keskiarvoja. Muuttujien keskiarvojen poikkeavuuksia toisistaan tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testillä ja yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Muuttujien välisiä yhteyksiä tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella.
Arkisin päiväkotipäivän jälkeen lapset ulkoilivat keskimäärin 30–60 minuuttia ja viikonloppuisin 1-2 tuntia päivässä. Tulokset osoittivat, että asuintalo ja vanhempien antama lupa leikkiä piha-alueella olivat yhteydessä lasten ulkoilun määrään. Omakotitalossa asuvat lapset ulkoilivat eniten. Liikuntapaikkojen aktiivinen käyttäminen sekä perheen yhdessä harrastama liikunta olivat yhteydessä runsaampaan ulkoiluun.
Vanhempien ja päiväkotien tulisi huolehtia siitä, että lapsella on mahdollisuuksia riittävään päivittäiseen ulkoiluun. Lisäksi kotien lähiympäristöjen suunnittelussa olisi tärkeää huomioida lasten ulkona leikkimisen ja liikkumisen tarpeet.
...
Environments and lifestyles have changed among Finnish children over the past decade, which shows changes in the amount and quality of physical activity. Children has an inner need to move and daily physical activity is important for growth, development and wellbeing. Children should have opportunities for positive physical activity experiences, a wide variety of physical activity and spontaneous play both indoors and outdoors. Playing outside in different environments increases the amount and intensity of physical activity and develops motor skills. Adequate space, equipment and free play increases the intensity of physical activity in outdoor environments.
The aim of this study was to examine associations between the home environment and outdoor play and outdoor physical activity of 3–7-year-old daycare children during their free time. The main examined factors related to the children’s physical home environment, family factors and children’s free time activities and home. This research data is from Skilled kids study, which is part of research of faculty of sport and health sciences in the University of Jyväskylä. The aim is to promote preschool aged children’s fundamental motor skills, physical activity and wellbeing.
The participants of this study were 3–7-year-old daycare children from all over Finland. Altogether 1238 children took part in the study, of which 626 were girls and 612 boys. The data was collected from 37 childcare centers all over Finland during 2015-2016. Percentages and means were used to describe the data. Differences between factors were analysed by t-tests and one-way anova-tests. Correlations between factors were analysed by Spearman’s correlation coefficient.
During the weekdays, children spent on average 30-60 minutes playing outdoors and 1-2 hours per day during the weekends. The results showed that the type of residence and permission to free outdoor play at the home yard were in relationship with time spent outdoors. Children who lived in detached house spent more time outdoors. Frequent use of recreational facilities and physical activity with family had a connection to more time spent outdoors.
Parents and daycare centers should take care to make sure that children have possibilities for sufficient outdoor play every day. Home environments should also be designed considering children’s needs for outdoor play and outdoor physical activity.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kotiympäristön ja perheen sosioekonomisen aseman yhteys 3-6-vuotiaiden lasten liikkumiseen
Kauhanen, Salla (2024)Tausta. Liikunnallisen elämäntavan luomiseksi ja vahvistamiseksi on tärkeää ymmärtää alle kouluikäisten lasten liikkumisen ja liikkumattomuuden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Vanhempien ja kotiympäristön merkitys 3–6 -vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksessä
Gustafsson, Jenny (2021)Motorisella kehityksellä viitataan motoristen taitojen jatkuvaan muutokseen pitkin elinkaarta, jolloin yksilön kehitys etenee yksinkertaisista motorisista liikkeistä, organisoituihin ja monimutkaisempiin motoristen ... -
Lasten ulkoilun ja varhaiskasvatuksen ulkoympäristöjen tarkastelu päiväkodeissa
Nieminen, Jami; Riihimäki, Tommi (2023)Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien haastattelujen avulla sitä, mitä lapset tekevät päiväkotien ulkoilujen aikana. Samalla pyrittiin saamaan tietoa siitä, millainen merkitys ympäristöllä on lasten ... -
Puusta pelikentille : varhaisvuosien fyysisten ja sosioemotionaalisten ympäristötekijöiden yhteys 7-vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin ja liikunnan itsearviointeihin
Laukkanen, Arto; Rannikko, Olli (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko 7-vuotiaana mitattujen motoristen perustaitojen taustalla yhteyttä lapsuuden ajan fyysisiin ja sosioemotionaalisiin ympäristötekijöihin. Tutkimukseen pyydettiin syksyllä ... -
Fyysisen suorituskyvyn ja ulkona liikkumiskyvyn yhteydet ulkona liikkumisen autonomiaan iäkkäillä ihmisillä
Pöysti, Janina (2023)Ulkona liikkumisen autonomia tarkoittaa yksilön kokemaa mahdollisuutta vaikuttaa oman kotinsa ulkopuolisiin aktiviteetteihin osallistumiseen. Se kuvaa yksilön osallistumisen toiveiden ja siihen koettujen mahdollisuuksien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.