Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttunen, Miika.
dc.contributor.advisorKiili, Carita.
dc.contributor.authorHämäläinen, Elina
dc.date.accessioned2017-06-06T05:40:02Z
dc.date.available2017-06-06T05:40:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703007
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54304
dc.description.abstractInternetin käytön yleistyminen ja saatavilla olevan informaation jatkuva lisääntyminen on tehnyt tiedon luotettavuuden arvioinnista entistä vaikeampaa. Internetlähteiden käyttö lukio-opinnoissa on myös lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin lukiolaiset osaavat arvioida internetlähteiden luotettavuutta. Tutkimus on osa ARONI-tutkimushanketta ja siihen osallistui 186 Hämeenlinnan ja Riihimäen alueiden lukiolaista. Lukiolaiset tekivät internetlukutaitoja mittaavan tehtävän, jonka yhtenä osana tuli etsiä kaksi internetlähdettä rokottamisen pakollisuutta kos-kevaa selvitystä varten. Lähteiden luotettavuus tuli arvioida asteikolla luotettava - melko luotettava - epäluotettava ja lisäksi perustella tämä luotettavuusarviointi. Lähdevalinnat ja luotettavuusarvioinnit analysoitiin sekä luokiteltiin julkaisijaryhmien mukaisesti. Luotettavuusarviointien perustelut pisteytettiin asteikolla 0-4 ja analysoitiin myös kriittiset luotettavuutta koskevat huomiot. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä lähdevalintoihin sekä taustatekijöi-den yhteyttä internetlähteiden luotettavuuden arviointitaitoihin. Lukiolaiset valitsivat pääosin suhteellisen luotettavia lähteitä. Pojat valitsivat Wikipedia-lähteitä tyttöjä useammin. Erityisen taitavia lähteiden luotettavuuden arvioijia ei ollut lainkaan ja heikkoja arvioijia oli 19,3 % lukiolaisista. Opinnoissaan paremmin menestyneet olivat myös parempia arvioijia. Kriittisiä huomioita valitsemiensa lähteiden luotettavuudesta esitti 42,5 % lukiolaisista. Internetlähteiden luotettavuuden arvioimisen opettamiselle lukiossa on tarvetta. Arviointitaitoihin vaikuttavat tilannekohtaiset ja yksilölliset tekijät, mutta ne ovat myös argumentointi- ja ajattelutaitoja, joita voi oppia ja opettaa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (58 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherLukiolaiset
dc.subject.otherinternetlähteet
dc.subject.otherluotettavuus
dc.subject.otherarviointi
dc.subject.othernettilukeminen
dc.subject.otherargumentointi
dc.titleLukiolaiset internetlähteiden luotettavuuden arvioijina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706062683
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2017-06-06T05:40:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysoluotettavuus
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysoargumentointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot