Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta

Abstract
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittava ilmiö on ”sellaisten oppilaiden tukeminen luokkatyöskentelyssä, joilla on toiminnanohjauksen ongelmia”. Tutkimuksella on kaksi tavoitetta: Tutkimuksen tarkoituksena on ensinnäkin selvittää, millä tavoin luokanopettajat määrittelevät käsitteen toiminnanohjauksen ongelmat. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on koota yhteen luokanopettajien oman kokemuksen kautta kertyneitä toimintatapoja tällaisten oppilaiden tukemiseksi luokkatyöskentelyssä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin kahdelle luokanopettajalle. Haastattelut litteroitiin ja ne analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Luokanopettajien määritelmät toiminnanohjauksen ongelmista on tuloksissa jaettu kuvaukseen oppilaiden tarkkaavaisuuden pulmien ilmenemisestä sekä kuvaukseen oppilaiden toiminnallisesta hitaudesta. Luokanopettajien käyttämät opetukselliset ratkaisut toiminnanohjauksen tukemiseksi koostuivat kommunikaation selkeyttämiseen, struktuuriin ja työrauhaa tukeviin tilaratkaisuihin liittyvistä tukitoimista. Luokanopettajien määritelmät toiminnanohjauksen ongelmista vastasivat suhteellisen paljon toiminnanohjauksen tieteellisiä määritelmiä. Luokanopettajien määritelmät olivat kuitenkin tieteellisiä määritelmiä selvästi käytännönläheisempiä sekä sisälsivät enemmän ongelmien ilmenemismuotojen kuvailua kuin tieteelliset määritelmät. Luokanopettajien käyttämistä tukikeinoista tärkeimpänä johtopäätöksenä voi pitää sitä, että kaikki kuvaillut tukitoimet ovat toteutettavissa melko helposti yleisopetuksen luokassa. Nämä tukitoimet kun tukevat kaikkien oppilaiden toiminnanohjauksen kehittymistä sekä oppimista.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706032656Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share