Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden toiminnanohjauksen ongelmista ja ongelmien ratkaisusta
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittava ilmiö on ”sellaisten oppilaiden tukeminen luokkatyöskentelyssä, joilla on toiminnanohjauksen ongelmia”. Tutkimuksella on kaksi tavoitetta: Tutkimuksen tarkoituksena on ensinnäkin selvittää, millä tavoin luokanopettajat määrittelevät käsitteen toiminnanohjauksen ongelmat. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on koota yhteen luokanopettajien oman kokemuksen kautta kertyneitä toimintatapoja tällaisten oppilaiden tukemiseksi luokkatyöskentelyssä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduin haastatteluin kahdelle luokanopettajalle. Haastattelut litteroitiin ja ne analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Luokanopettajien määritelmät toiminnanohjauksen ongelmista on tuloksissa jaettu kuvaukseen oppilaiden tarkkaavaisuuden pulmien ilmenemisestä sekä kuvaukseen oppilaiden toiminnallisesta hitaudesta. Luokanopettajien käyttämät opetukselliset ratkaisut toiminnanohjauksen tukemiseksi koostuivat kommunikaation selkeyttämiseen, struktuuriin ja työrauhaa tukeviin tilaratkaisuihin liittyvistä tukitoimista.
Luokanopettajien määritelmät toiminnanohjauksen ongelmista vastasivat suhteellisen paljon toiminnanohjauksen tieteellisiä määritelmiä. Luokanopettajien määritelmät olivat kuitenkin tieteellisiä määritelmiä selvästi käytännönläheisempiä sekä sisälsivät enemmän ongelmien ilmenemismuotojen kuvailua kuin tieteelliset määritelmät. Luokanopettajien käyttämistä tukikeinoista tärkeimpänä johtopäätöksenä voi pitää sitä, että kaikki kuvaillut tukitoimet ovat toteutettavissa melko helposti yleisopetuksen luokassa. Nämä tukitoimet kun tukevat kaikkien oppilaiden toiminnanohjauksen kehittymistä sekä oppimista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Yhteistyöllä me ongelmista selevitään" : tapaustutkimus vuokra-asumisessa esiintyvien ongelmien ennaltaehkäisystä
Aunola, Merja (2015)Tämän pro gradu – tutkielman tavoitteena on löytää uusia menetelmiä vuokra-asumisen ongelmien ennaltaehkäisyyn vuokranantajien ja sosiaalityöntekijöiden käyttöön. Samalla tutkielmassa etsitään uusia näkökulmia siihen, miten ... -
Koulussa toteutetun toiminnanohjauksen intervention vaikutusten yleistyminen kotiympäristöön ja vanhempien minäpystyvyyden yhteys toiminnanohjauksen ongelmien tasoon ja muutokseen
Asp, Heidi (2023)Kouluinterventioiden vaikuttavuutta toiminnanohjaukseen liittyvien ongelmien, kuten tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriön (ADHD) hoidossa, on tutkittu paljon mutta niiden vaikutusten siirtymistä muualle kuin kouluympäristöön ... -
Luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla
Mäkelä, Neea; Lahtinen, Milja (2024)Tutkimuksemme käsittelee tunnekasvatusta liikuntatuntien kontekstissa. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää 4.–6. luokan luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta liikuntatunneilla. Lisäksi haluamme ymmärtää, miten ... -
Opettajien kokemuksia oppilaiden itsesäätelytaidoista ja niiden tukemisesta ensimmäisellä luokalla
Riivari, Katja (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itsesäätelytaidoista ja niiden haasteista ensimmäisellä luokalla sekä saada tietoa opettajien keinoista itsesäätelytaitojen tukemiseen. ... -
Oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys luokanopettajien kokemuksiin luokan työrauhasta
Seppänen, Veera; Kankaanpää, Matias (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä luokan työrauhaan. Lasten psykososiaalista hyvinvointia tarkasteltiin käyttäytymisen haasteiden, emotionaalisten haasteiden, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.