"It was all fun and games" : perceptions of English vocabulary acquisition via playing video games

Abstract
Videopelaaminen on yksi nykypäivän suosituimmista vapaa-ajan harrastuksista, ja sillä on tutkittu olevan monia positiivisia vaikutuksia. Pelaamisen suosion kasvu osoittautuu esimerkiksi kasvavina tuotantobudjetteina, jotka lähentelevät suuruusluokaltaan elokuvabudjetteja sekä tuotannon että markkinoinnin puolella. Tämä tutkimus pyrkii kartoittamaan ensisijaisesti yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia videopelaamisen ja kielenoppimisen suhteesta. Erityisesti tutkimus keskittyy opiskelijoiden kokemuksiin ja käsityksiin videopelaamisen kautta tapahtuvasta sanaston omaksumisesta. Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisena kyselynä. Tutkimuksen otos koostui 119 yliopisto-opiskelijasta, joista 67 oli miehiä ja 52 naisia, joiden vastaukset taulukoitiin sukupuolta ja pelaamistiheyttä apuna käyttäen. Avokysymysten luokittelussa käytettin apuna myös kategorisointia. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että videopelejä pelanneet suomalaiset yliopistoopiskelijat kokivat omaksuneensa englannin kielen sanastoa videopelaamisen kautta. Opittu sanasto koostui pääasiassa substantiiveista, verbeistä sekä kuvailevista sanoista. Suurin osa opiskelijoista koki omaksuneensa sanaston hyödyllisenä, ja koki sen edistäneen heidän kielenoppimistaan. Sukupuolten väliset erot korostuivat pelaamistiheydessä ja koetun sanastonomaksumisen määrässä ja laadussa. Pelaamistiheys itsessään ei juuri vaikuttanut vastauksiin. Koska videopelaamisen koettiin olleen hyödyllistä kielenoppimisen kannalta, tulisi aihealuetta kartoittaa lisää. Videopelejä tulisi myös pyrkiä hyödyntämään oppimateriaalina.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706012631Use this for linking
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share