Prosodisk utveckling hos avancerade finska inlärare av rikssvenska
Prosodiaa on yleisesti pidetty vaikeana osa-alueena vieraan kielen ääntämisen oppimisessa. Sen merkitys ymmärretyksi tulemisessa ja mielekkäässä kommunikoinnissa on kuitenkin kiistaton. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka suomenkieliset ruotsin pää- ja sivuaineopiskelijat oppivat ääntämisessään tuottamaan riikinruotsille ominaista prosodiaa kuuden viikon mittaisen ääntämiskurssin aikana. Tutkimus toteutettiin äänittämällä kuuden opiskelijan puhetta kurssin alussa ja lopussa. Opiskelijoilta äänitetyt identtiset lauseet analysoitiin akustisesti kuuden parametrin suhteen. Parametreista tärkeimmät olivat painollisen ja painottoman tavun suhde, puhunnoksen kokonaiskesto sekä lausepainollisen sanan ja koko puhunnoksen suhde. Näiden parametrien avulla pyrin erityisesti selvittämään lausepainon asettamista, lauseen painollisten ja painottomien osien välistä vaihtelua sekä puheen yleisen sujuvuuden kehittymistä. Akustista analyysia täydensin omilla auditiivisilla havainnoillani.
Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden lauserytmiikka kehittyi riikinruotsin suuntaan. Painollisen ja painottoman tavun keston välinen suhde kasvoi suuremmaksi alku- ja lopputestin välillä eli opiskelijat oppivat kasvattamaan lauseen painollisen osan kestoa ja redusoimaan painotonta osaa. Opiskelijat oppivat lisäksi lausepainon merkityksen. Lausepainon kannalta oleellisin korrelaatti eli painollisen tavun kesto pidentyi kaikilla puhujilla alkutestistä lopputestiin. Arvot asettuivat neljällä opiskelijalla lähemmäs ruotsalaisten verrokkipuhujien arvoja. Kahdella opiskelijalla kesto pidentyi ruotsalaisiin puhujiin verrattuna liioitellun paljon. Puhenopeus kasvoi niin ikään kaikilla puhujilla. Tämä viittaa puheen yleisen sujuvuuden paranemiseen. Puhetta sujuvoittivat erityisesti reduktiot, joiden avulla lauseet ääntyivät tahtirakenteina eivätkä erillisinä sanoina. Kaikkinensa tutkimuksen tulokset antavat rohkaisevia viitteitä prosodian oppimisen mahdollisuudesta luokkahuoneympäristössä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tonaccenterna i avancerade finska inlärares svenska – en akustisk studie
Kuronen, Mikko (Fagbokforlaget, 2015)Den här undersökningen syftar till att besvara frågan om vuxna inlärare med finska som S1 kan lära sig att producera inföddliknande melodier av de mellansvenska tonaccenterna. Nio universitetsstudenter med svenska som ... -
Avancerade finskspråkiga inlärares uttal av svenska och tyska frikativor
Kokkonen, Anna-Mari (2016)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää edistyneiden suomalaisten kielen oppijoiden ruotsin ja saksan frikatiivien ääntämistä. Tutkittavat frikatiivit olivat ruotsin /s/, tje- ja sje -äänne sekä saksan /s/, ... -
Durationsförhållandena i finskspråkiga gymnasisters uttal av L2-svenska : hur relaterar de till begripligheten?
Heinonen, Henna (Uppsala universitet, 2019) -
Prosody and fluency of Finland Swedish as a second language : Investigating global parameters for automated speaking assessment
Kallio, Heini; Kautonen, Maria; Kuronen, Mikko (Elsevier BV, 2023)This study investigates prosody and fluency of Finland Swedish as a second language (L2). The main objective is to investigate global measures of prosody and fluency as predictors of overall oral proficiency, fluency, and ... -
Avancerade finskspråkiga inlärares uttal av segment i sverigesvenska
Kuronen, Mikko (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2016)I den här studien analyseras finskspråkiga inlärares uttal av segment i sverigesvenskt standarduttal (mellansvenska). Talarna (n=15) är universitetsstudenter med svenska som huvud- eller biämne. Deras uttal har undersökts ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.