Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi
Abstract
Ajosimulaattoritutkimuksessa käytettävä okkluusiopohjainen
tarkkaamattomuuden mittausmenetelmä on kehitetty operationalisoimaan
kuljettajan tarkkaamattomuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä
okkluusiomatkojen ja –aikojen perusteella. Okkluusiomatka on sellainen matka
metreinä, jonka kuljettaja etenee katsomatta tietä ja okkluusioaika se aika
sekunteina, joka kuljettajalla kestää ajaa tietä näkemättä. Menetelmässä
kuljettaja voi dynaamisesti säätää ajonopeuttaan ja ajokäyttäytymistään, jolloin
tarkkaamattomuutta voidaan mitata aikaisempaa tutkimusta monipuolisemmin.
Okkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän avulla voidaan
tutkia esimerkiksi erilaisten mobiililaitteiden käytön aiheuttamaa visuaalista
vaativuutta realistisen kaltaisessa liikenneympäristössä. Testin taustalla on
vahva kausaalinen oletus siitä, että liian vaikea tai häiritsevä ajonaikainen
tehtävä häiritsee kuljettajan visuaalisen tarkkaavaisuuden säätelyä.
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli arvioida okkluusiopohjaisen
tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän reliabiliteettia ja validiteettia.
Tutkimus on empiirinen ja kvantitatiivinen ja se koostuu
kirjallisuuskatsauksesta ja kvantitatiivisesta meta-analyysista. Tutkimuksessa
käytetty aineisto koostuu kolmesta Jyväskylän yliopistossa tehdystä
ajosimulaattoritutkimuksesta.
Okkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmä vaikuttaa
kohtuullisen toistettavalta ja luotettavalta mittarilta visuaalisen
tarkkaamattomuuden säätelyn tutkimisessa. Menetelmällä saadaan aikaan
sellaisia tuloksia, jotka toistuvat samankaltaisina erilaisista asetelmista ja
tutkituista laitteista toisiin, ja tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen
kanssa. Jatkossa olisi hyvä tutkia erityisesti erilaisten kuljettajien
henkilökohtaisen preferenssin ja ajotapojen eroja ja arvioida, olisiko syytä
muodostaa erilaisia verifikaatiorajoja erilaisille kuljettajille.
The occlusion-based distraction measurement method which is measured in occlusion time and distance was developed to be used in driving simulator research to operationalize factors leading to driver’s inattention. In this method the driver can dynamically adjust the driving speed and behavior and therefore the distractions and driver’s inattention can be measured more diversely than before. For example, by using occlusion-based distraction measurement method the visual demand of using mobile devices in a realistic driving environment can be examined. The causal assumption behind the test is that driver will be distracted from controlling one’s visual attention by tasks that are too difficult or distractive. The aim of the thesis was to evaluate the reliability and validity of the occlusion-based distraction measurement method. The study includes a literature review and a quantitative meta-analysis carried out to data gathered from three different studies. This research shows that the occlusion-based distraction measurement method is reasonably valid and reliable for measuring the driver’s control of visual attention. The method brings results that appear similar in different set-ups and devices and that are in line with earlier research. As a follow-up research it might be good to study differences in driver’s personal preference and driving styles which could show if there is a need to set different boundaries for verification for different drivers.
The occlusion-based distraction measurement method which is measured in occlusion time and distance was developed to be used in driving simulator research to operationalize factors leading to driver’s inattention. In this method the driver can dynamically adjust the driving speed and behavior and therefore the distractions and driver’s inattention can be measured more diversely than before. For example, by using occlusion-based distraction measurement method the visual demand of using mobile devices in a realistic driving environment can be examined. The causal assumption behind the test is that driver will be distracted from controlling one’s visual attention by tasks that are too difficult or distractive. The aim of the thesis was to evaluate the reliability and validity of the occlusion-based distraction measurement method. The study includes a literature review and a quantitative meta-analysis carried out to data gathered from three different studies. This research shows that the occlusion-based distraction measurement method is reasonably valid and reliable for measuring the driver’s control of visual attention. The method brings results that appear similar in different set-ups and devices and that are in line with earlier research. As a follow-up research it might be good to study differences in driver’s personal preference and driving styles which could show if there is a need to set different boundaries for verification for different drivers.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705312591Use this for linking
Language
Finnish