Okkluusiopohjaisen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän validiteetin arviointi
Ajosimulaattoritutkimuksessa käytettävä okkluusiopohjainen
tarkkaamattomuuden mittausmenetelmä on kehitetty operationalisoimaan
kuljettajan tarkkaamattomuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä
okkluusiomatkojen ja –aikojen perusteella. Okkluusiomatka on sellainen matka
metreinä, jonka kuljettaja etenee katsomatta tietä ja okkluusioaika se aika
sekunteina, joka kuljettajalla kestää ajaa tietä näkemättä. Menetelmässä
kuljettaja voi dynaamisesti säätää ajonopeuttaan ja ajokäyttäytymistään, jolloin
tarkkaamattomuutta voidaan mitata aikaisempaa tutkimusta monipuolisemmin.
Okkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän avulla voidaan
tutkia esimerkiksi erilaisten mobiililaitteiden käytön aiheuttamaa visuaalista
vaativuutta realistisen kaltaisessa liikenneympäristössä. Testin taustalla on
vahva kausaalinen oletus siitä, että liian vaikea tai häiritsevä ajonaikainen
tehtävä häiritsee kuljettajan visuaalisen tarkkaavaisuuden säätelyä.
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli arvioida okkluusiopohjaisen
tarkkaamattomuuden mittausmenetelmän reliabiliteettia ja validiteettia.
Tutkimus on empiirinen ja kvantitatiivinen ja se koostuu
kirjallisuuskatsauksesta ja kvantitatiivisesta meta-analyysista. Tutkimuksessa
käytetty aineisto koostuu kolmesta Jyväskylän yliopistossa tehdystä
ajosimulaattoritutkimuksesta.
Okkluusiopohjainen tarkkaamattomuuden mittausmenetelmä vaikuttaa
kohtuullisen toistettavalta ja luotettavalta mittarilta visuaalisen
tarkkaamattomuuden säätelyn tutkimisessa. Menetelmällä saadaan aikaan
sellaisia tuloksia, jotka toistuvat samankaltaisina erilaisista asetelmista ja
tutkituista laitteista toisiin, ja tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimuksen
kanssa. Jatkossa olisi hyvä tutkia erityisesti erilaisten kuljettajien
henkilökohtaisen preferenssin ja ajotapojen eroja ja arvioida, olisiko syytä
muodostaa erilaisia verifikaatiorajoja erilaisille kuljettajille.
...
The occlusion-based distraction measurement method which is measured in
occlusion time and distance was developed to be used in driving simulator
research to operationalize factors leading to driver’s inattention. In this method
the driver can dynamically adjust the driving speed and behavior and therefore
the distractions and driver’s inattention can be measured more diversely than
before.
For example, by using occlusion-based distraction measurement method the
visual demand of using mobile devices in a realistic driving environment can be
examined. The causal assumption behind the test is that driver will be
distracted from controlling one’s visual attention by tasks that are too difficult
or distractive.
The aim of the thesis was to evaluate the reliability and validity of the
occlusion-based distraction measurement method. The study includes a
literature review and a quantitative meta-analysis carried out to data gathered
from three different studies.
This research shows that the occlusion-based distraction measurement method
is reasonably valid and reliable for measuring the driver’s control of visual
attention. The method brings results that appear similar in different set-ups and
devices and that are in line with earlier research. As a follow-up research it
might be good to study differences in driver’s personal preference and driving
styles which could show if there is a need to set different boundaries for
verification for different drivers.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29106]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miten me-henkeä mitataan : työilmapiirikyselyn validiteetin tutkiminen
Hannola, Anitta (2014)Tiivistelmä MITEN ME-HENKEÄ MITATAAN Työilmapiirikyselyn validiteetin tutkiminen Anitta Hannola Sosiologia Pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaaja: Pertti ... -
Koululiikunnan pedagogiset ulottuvuudet -mittarin validiteetin ja reliabiliteetin tarkastelu konfirmatoristen faktorimallien avulla
Lyyra, Nelli (University of Jyväskylä, 2013) -
OSTRC-H (fin) terveyskyselyn kulttuurinen sopeutuminen sekä validiteetin ja reliabiliteetin testaaminen
Virta, Ville (2019)Ennen OSTRC-H terveyskyselyä vammamonitorointi on perustunut pääosin ajan menettämisen rekisteröimiseen. OSTRC-H terveyskysely mittaa ajan menettämisen lisäksi terveysongelman oireiden vakavuusastetta. Vammamonitorointi ... -
Visual Distraction Effects between In-Vehicle Tasks with a Smartphone and a Motorcycle Helmet-Mounted Head-Up Display
Grahn, Hilkka; Kujala, Tuomo (Association for Computing Machinery, 2018)Besides motorists, also motorcyclists need safer user interfaces to interact with useful applications on the road. In this paper, distraction effects of in-vehicle tasks conducted with a head-up display (HUD) for ...