dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Riivari, Katja | |
dc.date.accessioned | 2017-05-29T15:30:59Z | |
dc.date.available | 2017-05-29T15:30:59Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702321 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54168 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia oppilaiden
itsesäätelytaidoista ja niiden haasteista ensimmäisellä luokalla sekä saada
tietoa opettajien keinoista itsesäätelytaitojen tukemiseen. Aineisto kerättiin haastattelemalla
viittä luokanopettajaa kahdesta eri kaupungista keväällä 2016. Tutkimusmenetelmänä
käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Aineisto analysoitiin
teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luokanopettajat kokivat oppilaiden itsesäätelyn
haasteiden liittyvän tunteiden säätelyyn, käyttäytymisen säätelyyn,
ryhmässä toimimiseen sekä toiminnanohjaukseen. Opettajien mukaan oppilailla
ilmeni itsesäätely haasteita usein vapaammissa tilanteissa, joissa aikuinen ei ole
valvomassa ja ohjaamassa. Luokanopettajat kertoivat pyrkivänsä tukemaan oppilaiden
itsesäätelytaitoja erilaisin ohjaus- ja tukikeinoin, kuten konkreettisesti
harjoittelemalla, muokkaamalla oppimisympäristöä sekä monialaisen yhteistyön
avulla. Opettajat kokivat roolinsa itsesäätelytaitojen tukemisessa keskeiseksi ensimmäisellä
luokalla.
Saatujen tulosten perusteella pitäisi pohtia, miten kouluyhteisössä voitaisiin
paremmin tukea oppilaiden itsesäätelytaitoja. Tällaisia keinoja voisivat olla
esiopetuksesta kouluun liittyvien siirtymäkäytäntöjen ja monialaisen yhteistyön
kehittäminen sekä opettajien täydennyskoulutus itsesäätelytaitojen kehityksestä
ja sen tukemisen keinoista. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (60 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | itsesäätelytaidot | |
dc.subject.other | opettajan antama tuki | |
dc.subject.other | alkuopetus | |
dc.subject.other | ensimmäisen luokan oppilaat | |
dc.subject.other | luokanopettaja | |
dc.title | Opettajien kokemuksia oppilaiden itsesäätelytaidoista ja niiden tukemisesta ensimmäisellä luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705292552 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-05-29T15:30:59Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | itsesäätely | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |