"Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia
Laadultaan kvalitatiivinen tutkimukseni lähtee päätehtävänään selvittämään millainen on hyvä opettaja perhehoitolapsen mielestä. Selvitin perhehoitolasten omasta näkökulmasta, mitä mahdollisuuksia opettajalla on oppilaan terueen ja vahvan itsetunnon rakentumisen tukemiseen.
Kirjoitelma-aineisto koostuu viiden eri-ikäisen perhehoitolapsen, tyttöjen ja pojan, kirjoitelmista, Tutkimus palvelee perhehoidon ajankohtaisia, laadullisia kehittämistavoitteita tuomalla kuuluville perhehoidossa olevien lasten ja nuorten ääntä kokemuksistaan koulumaailmassa. Tavoitteena on edistää alkanutta kehittämistyötä koulun, opetuksen, opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen sekä lastensuojelun, erityisesti sijaishuollon välillä. Tutkimuksen teoriaosassa määrittelen perhehoitoon liittyvät keskeiset käsitteet sekä perhehoidon kehittymisen nykyiseen muotoonsa. Tarkastelen itsetuntoon, sosiaalisen pääoman rakentumiseen ja pedagogiseen rakkauteen liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa pohditaan opettajan mahdollisuuksia toimia oppilaan suojaavana ja voimavaroja vahvistavana tekijänä. Opettajan oman arvofilosofian tiedostaminen nousee tässä tarkastelussa keskeiseksi tekijäksi. Tuloksissa pohdin erityisesti hyvän opettajuuden emotionaalista ulottuvuutta, teoriaosuus mahdollistaa tämän tarkastelun. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että perhehoitolapset pitävät merkittävänä opettajan aitoa läsnäoloa ja pedagogiseen dialogiin tähtäävää lasta aruostavaa ja kunnioittavaa vuorovaikutusta. Pelkoa, turvattomuutta ja hylkäämisen kokemuksia koulukontekstissa luo opettajan avoin ja hallitsematon negatiivisten tunteiden näyttäminen kuten: suuttuminen, huonotuulisuus, alentava ja ymmärtämätön käyttäytyminen,
Erityisen merkittäväksi nousee opettajan emotionaalinen käyttäytyminen ja tämän aiheen koulutustarpeen huomioiminen opettajankoulutuksessa sekä opettajien täydennyskoulutuksessa, Onnistumisen ja hyväksymisen kokemuksia tarjoamalla koulu ottaa suojaavan tekijän roolin perhehoitolapsen elämässä riski-, ja haavoittuvuustekijöitä kompensoimalla.
...
Alternative title
Perhehoitolasten koulukokemuksiaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ketään toista minunlaistani lasta ei ole olemassa" : perhehoitolasten koulukokemuksia
Kuhalampi, Päivi (2005) -
The quality of an expert teacher’sand a student teacher’s pedagogical interactionsin early childhood education and care examined through theCLASS lens
Koivula, Merja; Salminen, Jenni; Rautamies, Erja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)High-quality interactions between teachers and children in early childhood education and care (ECEC) are at theheart of supporting children’s development, well-being, andlearning. Theaim of the study ... -
From the shade into the sun : exploring pride and shame in students with special needs in Finnish VET
Ryökkynen, Sanna; Maunu, Antti; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Taylor & Francis, 2022)This paper reports on a study of the dynamics of social emotions and social bonds between students and class teachers by analysing the narratives of students receiving intensive special support in the Finnish vocational ... -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Teacher-child interaction quality and children's self‐regulation in toddler classrooms in Finland and Portugal
Salminen, Jenni; Guedes, Carolina; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Cadima, Joana (John Wiley & Sons, 2021)This study examines the association between teacher–child interaction quality and children's self‐regulation in Finnish and Portuguese toddler classrooms. The participants included 230 Finnish (M = 29; SD = 3 months) and ...