Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorDufva, Hannele
dc.contributor.authorSalokoski, Annamaria
dc.date.accessioned2017-05-23T08:05:58Z
dc.date.available2017-05-23T08:05:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1702164
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54071
dc.description.abstractTieto- ja viestintätekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja myös ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä. Lisäksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata käyttää TVT:tä entistä monipuolisemmin, jotta oppimistavoitteet täyttyisivät. Aiempien tutkimusten mukaan opettajilla on kuitenkin hyvin vaihtelevat taidot sen käytössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten saksan kielen opettajat suhtautuvat tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja mitä mieltä he ovat sekä sähköisistä opetusmateriaaleista, että uudesta sähköisestä saksan ylioppilaskokeesta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin kuutta (6) lukion saksanopettajaa. Tuloksista kävi ilmi, että saksan kielen opettajat käyttävät tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessaan, mutta käyttötavat vaihtelivat. Kaikilla opettajilla oli ollut kuitenkin ongelmia TVT:n käytössä. Suurin osa opettajista oli sitä mieltä, että TVT on työväline eikä kukaan kehunut omaa osaamistaan siinä. Kaikki opettajat olivat kuitenkin sitä mieltä, että saksan- tai ylipäänsä kieltenopettajan on osattava käyttää TVT:tä opetuksessaan. Sähköistä DaF -opetusmateriaalia käytettiin vähän, koska sitä ei ole niin paljoa saatavilla eikä se vielä ollut opettajien mielestä kovin laadukasta. Lisäksi tuloksista selvisi, että uuteen saksan sähköiseen ylioppilaskokeeseen opettajat suhtautuivat suhteellisen positiivisesti, vaikka tekniikan toimivuus aiheutti huolenaiheita. Suurin osa opettajista oli aloittanut valmistautumisen uuteen kokeeseen pääsääntöisesti sähköisten kurssikokeiden avulla ja keskustelemalla oppilaidensa kanssa niistä. Opettajat eivät tienneet vielä paljoa kokeeseen liittyvistä teknisistä käytännön asioista ja kokivat tarvitsevansa lisää tukea ja ohjeita. Kaikki opettajat olivat kuitenkin arvioineet kokeita sähköisesti, mistä heillä oli sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (81 sivua)
dc.language.isoger
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertieto- ja viestintäteknologia
dc.subject.othersaksan kielen opettajat
dc.subject.othersähköinen ylioppilaskoe
dc.subject.othersaksan kieli
dc.titleEinstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705232463
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2017-05-23T08:05:58Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysosähköiset ylioppilaskirjoitukset


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot