Advertising theories and practice : experiences of Finnish practitioners
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarjota syvällisempää ymmärrystä suomalaisten mainonnan alan ammattilaisten ajatuksista ja kokemuksista mainonna suhteen.
Mainonta on ollut hyvin yleinen tutkimusaihe akateemisesti, mutta akateemisten tulosten käytettävyytta ja sovellettavuutta haluttiin selvittää tarkemmin. Tutkimuksen taustalla toimi kaksi aiempaa tutkimusta, jotka oli suoritettu Englannissa vuonna 2006 ja Yhdysvalloissa vuonna 2009. Tutkimusrakenne noudatteli osittain näitä kahta tutkimusta, mutta siihen lisättiin myös näkökulma mainonnan nykyisestä suhteesta pr:ään.
Tutkimus keskittyi näin ollen kahteen teemaan: akateemisten mainonnan teorioiden käytettävyyteen sekä mainonnan ja pr:n väliseen suhteeseen. Tutkimuskysymykset olivat 1a) Hyödyntävätkö ammattilaiset teorioita? 1b) Minkä periaatteiden mukaan he työskentelevät? 2) Onko mainonnassa tekijöitä, jotka muistuttavat PR:ää?
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, ja tutkimusmateriaali analysoitiin teemoittelemalla litteroitu materiaali. Tutkimuskysymyksiin haluttiin saada mainonnan alan asiantuntijoiden omia kokemuksia ja ajatuksia, joten toteutustavaksi valittiin laadullinen menetelmä. Aineisto kerättiin 5 haastattelulla.
Tarkastelemalla mainonnan muutosta on mahdollista nähdä kuinka mainonta ja PR ovat lähentyneet. Osa teorioista limittäytyy sekä selkeitä samankaltaisuuksia on nähtävissä haastateltavien mukaan. Vaikka tämän tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, haastateltavat antoivat viitteitä siitä, että mainontaa voidaan käyttää luomaan syvempi ja monipuolinen asiakassuhde.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705152340Käytä tätä linkitykseen.
Language
English