Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorKupari, Hanna
dc.date.accessioned2017-05-11T18:43:07Z
dc.date.available2017-05-11T18:43:07Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1701183
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53909
dc.description.abstractYhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa vaikuttaa lapsen soittomotivaatioon, kuinka pienet lapset kokevat orkesterisoiton ja kuinka Trombi tukee lapsen luovuutta. Neljän opettajan haastattelun avulla selvitin, kuinka he kokevat orkesterisoiton oppimisen tukena. Tutkin myös sitä, antaako Trombi soittajille musiikillisen ilon ja elämyksen. Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys ovat myös tärkeässä osassa orkesterin toimintaa, joten tutkin myös sitä, kuinka ne näkyvät harjoituksissa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Jyväskylän ammattiopistolla vuonna 2015-2016. Tutkimusaineistoksi sain Jyväskylän ammattiopiston tekemän INKA-tutkimuksen tulokset. Lisäksi haastattelin neljää ammattiopistolla toimivaa soitonopettajaa, jotka ovat aktiivisesti mukana Trombin toiminnassa. INKA-tutkimuksessa selvisi, että yhteissoitto koetaan mielekkääksi soittotuntien lisäksi. Tekemieni haastatteujen pohjalta kävi ilmi, että kaikki haastattelemani opettajat kokevat yhteissoiton tärkeäksi osaksi soittoharrastusta. Yhteissoiton avulla lapsi oppii monenlaisia tärkeitä taitoja, joita ei yksin soitettaessa välttämättä opi, muun muassa vuorovaikutukseen ja yhteisöllisyyteen liittyviä taitoja. Tutkimuksen päätyttyä orkesterissa tehtiin opettajavaihdos, mikä vaikuttaa olennaisesti orkesterin tulevaisuuteen. Orkesterin uusi suunta ei ollut vielä selvillä, mutta toiminta jatkuu seuraavana lukukautena.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (63 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherMotivaatio
dc.subject.otheryhteissoitto
dc.subject.otherluovuus
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.subject.otherkokonaisvaltainen musiikinoppiminen
dc.subject.otheryhteistoiminnallisuus
dc.subject.othermusiikillinen kehitys
dc.titleSoiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa
dc.title.alternativeYhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705112306
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2017-05-11T18:43:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoyhteistoiminnallisuus
dc.subject.ysosoittaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record