dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Kupari, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2017-05-11T18:43:07Z | |
dc.date.available | 2017-05-11T18:43:07Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1701183 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53909 | |
dc.description.abstract | Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa vaikuttaa lapsen soittomotivaatioon, kuinka pienet lapset kokevat orkesterisoiton ja kuinka Trombi tukee lapsen luovuutta. Neljän opettajan haastattelun avulla selvitin, kuinka he kokevat orkesterisoiton oppimisen tukena. Tutkin myös sitä, antaako Trombi soittajille musiikillisen ilon ja elämyksen. Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys ovat myös tärkeässä osassa orkesterin toimintaa, joten tutkin myös sitä, kuinka ne näkyvät harjoituksissa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Jyväskylän ammattiopistolla vuonna 2015-2016. Tutkimusaineistoksi sain Jyväskylän ammattiopiston tekemän INKA-tutkimuksen tulokset. Lisäksi haastattelin neljää ammattiopistolla toimivaa soitonopettajaa, jotka ovat aktiivisesti mukana Trombin toiminnassa.
INKA-tutkimuksessa selvisi, että yhteissoitto koetaan mielekkääksi soittotuntien lisäksi. Tekemieni haastatteujen pohjalta kävi ilmi, että kaikki haastattelemani opettajat kokevat yhteissoiton tärkeäksi osaksi soittoharrastusta. Yhteissoiton avulla lapsi oppii monenlaisia tärkeitä taitoja, joita ei yksin soitettaessa välttämättä opi, muun muassa vuorovaikutukseen ja yhteisöllisyyteen liittyviä taitoja.
Tutkimuksen päätyttyä orkesterissa tehtiin opettajavaihdos, mikä vaikuttaa olennaisesti orkesterin tulevaisuuteen. Orkesterin uusi suunta ei ollut vielä selvillä, mutta toiminta jatkuu seuraavana lukukautena. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (63 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Motivaatio | |
dc.subject.other | yhteissoitto | |
dc.subject.other | luovuus | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | kokonaisvaltainen musiikinoppiminen | |
dc.subject.other | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.other | musiikillinen kehitys | |
dc.title | Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa | |
dc.title.alternative | Yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705112306 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2017-05-11T18:43:07Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | luovuus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.yso | soittaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |