University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Online materials in language teaching

Thumbnail
View/Open
2.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Minkkinen, Sisko
Date
2017
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology

 
Tämän pro gradu –työn tavoitteena oli luoda malli verkkoaineistojen hyödyntämiselle kieltenopetuksessa suomalaisissa lukioissa. Malli luotiin kolmessa syklissä kehittämistutkimuksen metodologian mukaisesti. Mallin ensimmäinen versio kehitettiin aiemman tutkimuksen perusteella. Mallia kehitettiin seuraavissa sykleissä laatimalla kaksi tapaustutkimusta. Ensimmäinen tapaustutkimus koostui verkkokyselystä ja täydennyskoulutustapaamisesta, jotka oli suunnattu suomalaisten lukioiden kieltenopettajille. Toinen tapaustutkimus keskittyi yleisesti lukion aineenopettajille suunnattuun täydennyskoulutustapaamiseen. Valmis malli painottaa opettajien pedagogisia tavoitteita, uutta lukioiden opetussuunnitelmaa ja digitalisoituvia ylioppilaskirjoituksia perustana verkkoaineistojen hyödyntämiselle kieltenopetuksessa. Malli korostaa myös konkreettisten esimerkkien tärkeyttä, rohkaisee kokeilevampaan ajattelutapaan ja muistuttaa opiskelijoiden tarpeiden tukemisen tärkeydestä. Lopuksi malli nostaa esille verkkoaineistojen hyötyjä ja luo positiivista ilmapiiriä, jossa mahdolliset haasteet, joita verkkoaineistojen hyödyntämiseen liittyy, voidaan ratkaista käytännönläheisesti. ...
 
The aim of this master’s thesis was to generate a framework for utilizing online materials in teaching languages in Finnish upper secondary schools. The framework was created in three cycles following design-based research methodology. The initial version of the framework was developed based on previous research. Further development of the framework was carried out by conducting two case studies. The first case study consisted of an online survey and an in-service training session aimed at Finnish upper secondary school language teachers. The second case study focused on an in-service training session aimed at upper secondary school subject teachers in general. The finalized framework emphasizes teachers’ pedagogical goals, the new upper secondary school core curriculum, and the digitalization of the matriculation examination as the basis for utilizing online materials in language teaching. The framework also stresses the importance of concrete examples, encourages a more experimental mindset, and reminds of the importance of supporting students’ needs. Finally, the framework highlights the benefits of online materials and creates a positive atmosphere of defeating potential challenges related to utilizing online materials in language teaching with practical solutions. ...
 
Keywords
Verkkoaineistot kieltenopetus lukio opetussuunnitelma ylioppilaskirjoitukset täydennyskoulutus verkkoaineisto kielet opetus opetussuunnitelmat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705112292

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi 

    Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)
    Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ...
  • Changes in Language Assessment Through the Lens of New Materialism 

    Huhta, Ari; Boivin, Nettie (Springer International Publishing, 2023)
    In this chapter, we analyze English tests that are part of two computerised assessment systems, the Finnish Matriculation Examination and the Danish National Tests. Language assessment is a fruitful field to explore from ...
  • The Early Bird Gets The Word Games and Play : Creating a Context For Authentic Language Learning 

    Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Kura Publishing House, 2022)
    Early foreign language teaching has recently been made compulsory in Finland, making this an area open to development and innovation where policy - makers and teachers play a significant role in creating new kinds of ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom 

    Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)
    Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre