Online materials in language teaching
Tämän pro gradu –työn tavoitteena oli luoda malli verkkoaineistojen hyödyntämiselle kieltenopetuksessa suomalaisissa lukioissa. Malli luotiin kolmessa syklissä kehittämistutkimuksen metodologian mukaisesti. Mallin ensimmäinen versio kehitettiin aiemman tutkimuksen perusteella. Mallia kehitettiin seuraavissa sykleissä laatimalla kaksi tapaustutkimusta. Ensimmäinen tapaustutkimus koostui verkkokyselystä ja täydennyskoulutustapaamisesta, jotka oli suunnattu suomalaisten lukioiden kieltenopettajille. Toinen tapaustutkimus keskittyi yleisesti lukion aineenopettajille suunnattuun täydennyskoulutustapaamiseen.
Valmis malli painottaa opettajien pedagogisia tavoitteita, uutta lukioiden opetussuunnitelmaa ja digitalisoituvia ylioppilaskirjoituksia perustana verkkoaineistojen hyödyntämiselle kieltenopetuksessa. Malli korostaa myös konkreettisten esimerkkien tärkeyttä, rohkaisee kokeilevampaan ajattelutapaan ja muistuttaa opiskelijoiden tarpeiden tukemisen tärkeydestä. Lopuksi malli nostaa esille verkkoaineistojen hyötyjä ja luo positiivista ilmapiiriä, jossa mahdolliset haasteet, joita verkkoaineistojen hyödyntämiseen liittyy, voidaan ratkaista käytännönläheisesti.
...
The aim of this master’s thesis was to generate a framework for utilizing online materials in teaching languages in Finnish upper secondary schools. The framework was created in three cycles following design-based research methodology. The initial version of the framework was developed based on previous research. Further development of the framework was carried out by conducting two case studies. The first case study consisted of an online survey and an in-service training session aimed at Finnish upper secondary school language teachers. The second case study focused on an in-service training session aimed at upper secondary school subject teachers in general.
The finalized framework emphasizes teachers’ pedagogical goals, the new upper secondary school core curriculum, and the digitalization of the matriculation examination as the basis for utilizing online materials in language teaching. The framework also stresses the importance of concrete examples, encourages a more experimental mindset, and reminds of the importance of supporting students’ needs. Finally, the framework highlights the benefits of online materials and creates a positive atmosphere of defeating potential challenges related to utilizing online materials in language teaching with practical solutions.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Changes in Language Assessment Through the Lens of New Materialism
Huhta, Ari; Boivin, Nettie (Springer International Publishing, 2023)In this chapter, we analyze English tests that are part of two computerised assessment systems, the Finnish Matriculation Examination and the Danish National Tests. Language assessment is a fruitful field to explore from ... -
The Early Bird Gets The Word Games and Play : Creating a Context For Authentic Language Learning
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Kura Publishing House, 2022)Early foreign language teaching has recently been made compulsory in Finland, making this an area open to development and innovation where policy - makers and teachers play a significant role in creating new kinds of ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ...