dc.contributor.editor | Piirainen, Arja | |
dc.contributor.editor | Sjögren, Tuulikki | |
dc.date.accessioned | 2017-05-11T10:17:38Z | |
dc.date.available | 2017-05-11T10:17:38Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-7074-1 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53900 | |
dc.description.abstract | Opettaja on yhteiskunnan avainprofessio, joka edellyttää kykyä ennakoida tulevia osaamistarpeita,
reagoida toimintaympäristön nopeisiin muutoksiin ja halua jatkuvasti uudistaa omaa osaamista.
Yliopiston, ammattikorkeakoulun ja ammatilliset oppilaitoksen muutokset luovat myös opettajan
koulutukselle uudenlaisia haasteita ja muuttavat myös terveystieteiden opettajan työtä. Terveys- ja
hyvinvointiteknologia sekä terveyttä ja toimintakykyä koskeva uudistuva tieto edellyttävät opettajalta uudenlaista sisällöllistä ja andragogista osaamista samalla kun heidän edellytetään toimivan
myös oman työn ja koulutuksen tutkijoina. Myös digitaalisuuden kehitys haastaa opettajat uudenlaiseen osaamiseen esim. sosiaalisessa mediassa.
Opettajien työ perustuu tutkittuun tietoon. Viimeisen kymmenen vuoden aikana perinteistä opettajan
työtä ovat laajentaneet yhteiskunnalliset palvelutehtävät ja verkostoituminen. Koulutukselle asetettu
tutkimus- ja kehittämisvelvoite vaativat uudenlaista yhteistyöosaamista. Aiempaa enemmän vaaditaan opetettavan sisällön perusteltavuutta ja andragogisia taitoja muuttuvissa oppimisympäristöissä.
Vasta valmistuneilla terveystieteiden opettajilla on aitiopaikka tulevaisuuden terveystieteiden ja
kuntoutuksen asiantuntijoiden kouluttajina. Tämä teos on syntynyt vuonna 2016 Jyväskylän yliopistossa aloittaneiden terveystieteiden opettajaopiskelijoiden tutkiva ja kehittävä opettajuus opintokokonaisuuden seminaaritöistä keväällä 2017.
Kiitämme lämpimästi kirjan kirjoittajia, uusia terveystieteiden opettajia! | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (33 numeroimatonta sivua, 385 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto, liikuntatieteellinen tiedekunta | |
dc.subject.other | dialogiopetus | |
dc.title | Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2017 | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-7074-1 | |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | terveystieteet | |
dc.subject.yso | andragogiikka | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | aikuiskoulutus | |
dc.subject.yso | ammatillinen aikuiskoulutus | |
dc.subject.yso | ammatilliset opettajat | |
dc.subject.yso | tutkimus- ja kehittämistoiminta | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | kansainvälisyys | |