Move! performance technique errors observed by students in teacher education
Tekijät
Päivämäärä
2017Nikula, L. 2017. Move! suoritusten tekniikkavirheitä luokanopettajaopiskelijoiden havaitsemina. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 57 s., 1 liite.
Move! –fyysisen toimintakyvyn mittaukset toteutetaan valtakunnallisesti kaikille perusopetuksen 5. ja 8. vuosiluokkien oppilaille. Mittaukset tulee toteuttaa 5. vuosiluokan oppilaille elokuun 2016 alusta ja 8. vuosiluokan oppilaille elokuun 2018 alusta lähtien. Move! -järjestelmän tarkoituksena on auttaa oppilaita ja heidän huoltajiaan ymmärtämään fyysisen toimintakyvyn, terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelun yhteys. Jotta voidaan motivoida oppilaita huolehtimaan omasta fyysisestä toimintakyvystä, välttää tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia ja taata oppilaiden tulosten tarkkuus, opettajan tulee olla hyvin tietoinen näiden mittausten oikeista suoritustekniikoista. Pääosin luokanopettajat suorittavat 5. vuosiluokkien oppilaiden Move! mittaukset.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia suoritusteknisiä virheitä luokanopettajaopiskelijat havainnoivat Move!-fyysisen toimintakyvyn videoista. Lisäksi, tarkoituksena oli tutkia virheiden löytymisen ja opiskelijan taustan välistä yhteyttä. Internet-pohjainen (Webropol 2.0) kyselylomake kehitettiin tätä tutkimusta varten. Kyselylomake kattoi opiskelijan taustaan liittyvät kysymykset opiskelijan harrastuksista, aikaisemmista ja nykyisistä liikunnan opinnoista sekä aikaisemmasta ammatista. Kyselylomakkeen pääosio sisälsi kahdeksan Move! -fyysisen toimintakykymittariston videota, jotka oli kuvattu tutkimusta varten. Nämä videot sisälsivät erilaisia suoritusteknisiä virheitä. Opiskelijoiden tuli havainnoida mahdolliset suoritustekniset virheet videoista. Aineiston analyysiin käytettiin IBM SPSS Statistics 24 -ohjelmistoa. Aineiston analysoimiseen käytettiin kuvailevista menetelmistä prosenttiosuuksia ja keskiarvo, mediaani, minimi ja maksimi arvoja. Ryhmien välisiä eroja analysoitiin kahden riippuvan otoksen t-testillä, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimella (r), kahden riippumattoman otoksen t-testillä ja yksisuuntaisella varianssianalyysillä (ANOVA).
Tutkimukseen osallistui 71 opiskelijaa. Opiskelijat havainnoivat keskimäärin 71% kaikista virheistä oikein. Eniten virheitä opiskelijat löysivät ylävartalon kohotus (ka 4.3 pistettä), alaselän ojennus täysistunnassa (ka 4.3 pistettä) ja olkapään liikkuvuus (ka 4.1 pistettä) videoista. Vähiten suoritusteknisiä virheitä löytyi heitto-kiinniottoyhdistelmä (ka 2.5 pistettä), vauhditon 5-loikka edestä kuvattuna (ka 2.9 pistettä) ja vauhditon 5-loikka sivusta kuvattuna (ka 2.9 pistettä) videoista. Kun vertailtiin eri vartalonosia keskenään, vähiten virheitä opiskelijat osasivat havainnoida pään asennosta (ka 4.1 pistettä). Opiskelijoiden taustoilla ei ollut yhteyttä virheiden havainnointiin.
Videot, joista opiskelijat havaitsivat suoritusteknisiä virheitä parhaiten, olivat rauhallisia ja sisälsivät vain vähän liikkuvia vartalonosia. Videot, joista opiskelijat havaitsivat vähiten tekniikkavirheitä, olivat nopeatempoisia ja sisälsivät useita liikkuvia vartalonosia. Opiskelijat havainnoivat vähiten virheitä pään asennosta. Move! koulutuksessa tulisikin keskittyä erityisesti näihin mittausosioihin. Fyysisesti aktiivisten suoritusten havainnointitaito on yksi tärkeimmistä liikunnanopettajan taidoista. Hyvä havainnointitaito mahdollistaa myönteisen ja korjaavan palautteen antamisen oppilaille. Palautteen avulla oppilas voi parantaa motorisia perustaitojaan, mikä antaa pätevyyden kokemuksia. Pätevyyden kokemukset tuovat iloa ja motivoivat oppilaita liikkumaan.
...
Nikula, L. 2017. Move! performance technique errors observed by students in teacher education. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 57 pp., 1 appendix.
Move! physical functional capacity measurements are implemented in every Finnish school for fifth (since August, 2016) and eighth (since August, 2018) grade students. The purpose of the Move! system is to particularly assist a student and his/her parents to understand the relationship between physical functional capacity, health, well-being and studying. To motivate the children to take care of their own physical functional capacity, to avoid musculoskeletal disorders and to ensure the correct information of the children’s physical functional capacity, the teachers must be extensively aware of the performance techniques of these measurements. The primary school teachers carry out the Move! measurements for fifth graders.
Therefore, the purpose of this study was to discover what kinds of performance technique errors students in primary school teacher education programme are able to observe from the Move! physical functional capacity videos. In addition, the purpose was to investigate if there is a relationship between the observation of the performance technique errors and the student’s background. A web-based (Webropol 2.0) questionnaire was developed specifically for this study. First questions in the questionnaire were about the background of the participant: their hobbies, previous and current physical education studies and previous professions. The questionnaire included eight videos of Move! physical functional capacity measurements that were specifically recorded for this study. These videos included different performance technique errors. The students’ purpose was to detect the possible performance technique errors in the videos. Data was analyzed with IBM SPSS Statistics version 24. Descriptive analysis included percentages and mean, median, minimum and maximum values. The differences between the groups were analyzed with paired samples t-test, Pearson’s r, independent samples t-test and ANOVA.
The total number of participants was 71. Based on the results the students detected on average 71 % of all the errors correct from the Move! physical functional capacity measurement videos. Curl-up (mean 4.3 points), lower back extension (mean 4.3 points) and shoulder mobility (mean 4.1 points) videos were easiest to observe because they reached the highest correct results. Whereas, throw-catch combination (mean 2.5 points), quintuple jump front (mean 2.9 points) and quintuple jump side (mean 2.9 points) videos were the most difficult ones to observe. When comparing the different body parts, students detected the least errors from head positions (mean 4.1 points). There were no statistically significant differences between participants’ backgrounds and observation results, thus the background had no effect on the results in this study.
The students detected the errors best from the videos that had a calm pace and included only few moving elements. The errors were detected worst from the videos that were fast-paced and had several moving elements. Least errors were detected from head positions. In Move! education these measurement sections should be at focus. Observation skill is one of the most important skills in the profession of physical education teacher. Good observation skills enable the teacher to give positive and corrective feedback to the students. Through feedback the students are able to improve their fundamental movement skills, which increase their experiences in competence. Experiences in competence bring joy and motivate them to be physically active.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Supporting health education pre-service teachers' reflective thinking through systematic observation
Lyyra, Nelli; Heikinaro-Johansson, Pilvikki (Jyväskylän yliopisto, 2024)BACKGROUND: Effective teaching requires that teachers possess various pedagogical and didactical skills as well as a high level of responsiveness to diverse teaching situations. Teacher development and resolving challenging ... -
A school-based quasi-experimental intervention to improve students' motor competence and physical fitness
Huhtiniemi, Mikko; Salin, Kasper; Jaakkola, Timo (Oxford University Press (OUP), 2022)Background Previous research has shown that school can be an influential context to promote students' physical activity engagement, physical fitness, and motor competence. The purpose of this study was to investigate the ... -
Classroom-based physical activity and teachers’ instructions on students’ movement in conventional classrooms and open learning spaces
Hartikainen, Jani; Haapala, Eero A.; Poikkeus, Anna-Maija; Sääkslahti, Arja; Laukkanen, Arto; Gao, Ying; Finni, Taija (Springer, 2023)As a result of educational reforms in many countries, including Finland, new or renovated comprehensive schools have increasingly begun to incorporate open and flexible designs and principles. Multipurpose and adaptable ... -
Students' perceptions of physical education teachers : Do perceptions differ by students' gender, age, and physical activity level?
Lyyra, Nelli; Palomäki, Sanna; Heikinaro-Johansson, Pilvikki (Jyväskylän yliopisto, 2024)BACKGROUND: The school environment and physical education (PE) classes in particular influence the attitude an individual develops toward physical activity. The student's perceptions of physical education, physical activity, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.