Tiedetään, mutta taidetaanko? : viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisesta
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ovat alakouluikäisten oppilaiden käsitykset hyvinvointiosaamisesta ja ¬-oppimisesta ja millainen on heidän terveysosaamisensa taso yleisesti sekä eritellen liikuntaan ja lepoon, ravitsemukseen ja minäkuvaan liittyen. Terveysosaamisen mittaamiseen kehitettiin alakoulun opetussuunnitelman Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ¬-osaamisalueen tavoitteisiin nojautuva mittaristo, jolla mitattiin laadullisesti oppilaiden terveysosaamisen tasoa subjektiivisen hyvinvoinnin näkökulmasta käsin.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdelta keski-suomalaisen alakoulun viidenneltä luokalta (n = 46). Aineisto koostui neljässä erillisessä osiossa tehdyistä terveysosaamista koskevista kirjallisista tehtävistä. Osiot olivat Hyvinvointiosaaminen, Minä itse, Minä ja ravinto ja Liikun ja lepään. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla ja jakamalla oppilaat Bloomin tavoitetaksonomian kategorioihin nojaten osaamisen tasoa kuvaaviin ryhmiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden käsitykset hyvinvointiosaamisesta ja ¬¬-oppimisesta keskittyvät liikunta-ravitsemus-lepo ¬-kolmijaon ympärille subjektiivisen näkökulman jäädessä taka-alalle. Valtaosa oppilaista sijoittuu terveysosaamisen osa-alueilla teoreettisen tiedon muistamisen tai tiedon sisällöllisen ymmärtämisen tasolle, mutta tietoa ei juuri osata soveltaa omakohtaisesti.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, etteivät nykyiset, yläkoululaisten ja sitä vanhempien oppilaiden terveysosaamisen mittaamiseen kehitetyt menetelmät sovellu sellaisenaan alakoulun terveysosaamisen mittaamiseen. Opetussuunnitelman korostaessa hyvinvointiin liittyviä taitoja tietojen muistamisen sijaan, tarvitaan laadullisia tiedon ymmärtämisen ja soveltamisen taitoja mittaavia menetelmiä kvantitatiivisten teoreettista tietämystä mittaavien menetelmien rinnalle. Lisäksi tiedeyhteisöjen keskuudessa tulee päästä yhteisymmärrykseen hyvinvointi- ja terveysosaamisen käsitteiden määrittelyn eroista ja siitä, mitä terveysosaaminen tarkoittaa alakoulun ja uuden opetussuunnitelman kontekstissa ja kuinka sitä tulisi mitata.
...
Alternative title
Viidesluokkalaisten oppilaiden terveysosaaminen ja käsitykset hyvinvointiosaamisestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Laaja-alaisen osaamisen teemat musiikin ja matematiikan opetuksessa – tutkimus opettajien käsityksistä ja käytänteistä.
Ruokonen, Pinja (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja käytänteitä peruskoulun opettajilla on laaja-alaisen osaamisen teemoista mu-siikin ja matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Measuring Health Literacy in Childhood and Adolescence with the Scale Health Literacy in School-Aged Children – German Version : The Psychometric Properties of the German-Language Version of the WHO Health Survey Scale HLSAC
Fischer, Saskia M.; Dadaczynski, Kevin; Sudeck, Gorden; Rathmann, Katharina; Paakkari, Olli; Paakkari, Leena; Bilz, Ludwig; the HBSC Study Group Germany (Hogrefe Publishing Group, 2022)Health literacy can help explain health inequalities in childhood and adolescence. However, suitable instruments for assessing health literacy in this age group are rare, especially in the German-speaking countries. One ... -
Terveyden edistäjä, hyvinvoinnin lisääjä : yläkoulun 8-luokkalaisten vanhempien ja terveystiedon aineenopettajien näkemykset
Hirvonen, Minna (2016)Pro gradu -tutkielmani käsitteli peruskoulun 8-luokan oppilaiden vanhempien ja terveystiedon aineenopettajien näkemyksiä terveystieto-oppiaineesta. Tutkimukseni tavoitteena oli tuottaa tietoa terveystieto-oppiaineen ... -
Murrosikä on outoa aikaa : viidesluokkalaisten käsityksiä murrosiästä
Valkama, Krista (2015)