Mitä historia on: aloittavien historianopiskelijoiden historiakäsitykset
Veijola, A., & Mikkonen, S. (2016). Mitä historia on: aloittavien historianopiskelijoiden historiakäsitykset. Kasvatus ja aika, 10 (3), 6-21. Retrieved from http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a1_2010160850.pdf
Published in
Kasvatus ja aikaDate
2016Discipline
Yleinen historiaCopyright
© Kirjoittajat & Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2016.
Historian opiskelijoiden näkemyksiä historiasta on kartoitettu melko vähän, huolimatta
siitä, että opiskelijoiden käsitykset vaikuttavat merkittävästi sekä opiskelupaikan
valintaan että suhtautumiseen tiedonalaan. Tarkastelemme artikkelissamme 27
historian pääaineopiskelijan kuvaa historiasta oppiaineena ja tieteenalana heidän
saapuessaan yliopistoon. Kuvaamme myös, miten opiskelijat itse jäsentävät ensimmäisten
opiskelukuukausien aikana mahdollisesti tapahtunutta muutosta näkemyksissään
historiasta.
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Original source
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a1_2010160850.pdfMetadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Historiaa lukkojen takana : avaimia pakohuoneiden käyttöön historian opetuksessa
Korkiakangas, Teemu; Hämäläinen, Tommi; Jäntti, Anna; Ruonaniemi, Fanny; Riipi, Tuomas; Salminen, Jari; Saukkola, Touko; Salo, Mikko (2019)Historian tutkijan työtä verrataan usein salapoliisin työhön. Rajallisista johtolangoista on pyrittävä luomaan uskottava tulkinta sille, mitä tapahtui ja miksi. Tällaisia elämyksiä tarjoavat usein myös suositut pakohuoneet, ... -
Tutkiva oppiminen historian ja katsomusaineiden opiskelussa I
Rautiainen, Matti; Veijola, Anna; Parkkinen, Juha (Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2016)Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella siirryttiin ilmiöpohjaiseen opetussuunnitelmaan syksyllä 2014. Samalla perusopetuksessa opettaviin monialaisiin opintoihin luotiin rakenne, jossa kullakin oppiaineella ... -
Aistikanavapohjaisesti eriytetyn verkko-oppimisympäristön analyysi
Heinilä, Joona (2017)Tutkimuksessa analysoidaan verkko-oppimisympäristön oppimateriaalin eriyttämistä aistikanavapohjaisesti. Oppimateriaalin eriyttämiseen käytetään VARK-miellejärjestelmämallia, joka pyrkii tukemaan oppilaan oppimismieltymyksiä ... -
"Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014
Laine, Elli (2017)Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ... -
Liikuttaako sosiaaliala? : sosiaalialalla opintonsa aloittavien tiedot, taidot ja asenteet ammattiin liittyvässä liikunnassa
Kannelsuo, Marja; Mustonen, Leena (1997)