dc.contributor.advisor | Kiviniemi, Anne-Laure | |
dc.contributor.author | Kuhna, Roosa | |
dc.date.accessioned | 2017-04-11T06:34:15Z | |
dc.date.available | 2017-04-11T06:34:15Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53556 | |
dc.description.abstract | Työn tavoitteena oli selvittää miten ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat lukiolaisten ranskan kielen opiskeluun ja opiskelumotivaatioon. Ylioppilaskirjoituksissa ei testata kaikkia kielitaidon osa-alueita, esimerkiksi suullista kielitaitoa. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat saattavat kielen opiskelussaan tähdätä vain ylioppilaskirjoituksissa vaadittuihin taitoihin ja opiskelijoiden motivaatio saattaakin vaihdella riippuen heidän suhtautumisestaan ylioppilaskokeeseen. Tämä tekee aiheesta mielenkiintoisen tutkimuskohteen, sillä opiskelumotivaatio voi vaihdella hyvinkin paljon opiskelijoiden välillä. Lisäksi selvitettiin taustasyitä opiskelijoiden ranskan kielen valinnalle ja heidän mielipidettään ranskan kielen opiskelusta tällä hetkellä.
Tutkimusmetodina oli kyselylomake, joka koostui monivalintakysymyksistä, joihin sai esittää perusteluita, sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Tutkimukseen osallistui 20 toisen vuoden lukio-opiskelijaa kahdesta eri pitkän ranskan ryhmästä kahdelta eri paikkakunnalta. Vastaajat valittiin ikäluokan perusteella, sillä lukion toisen vuoden opiskelijoille ylioppilaskirjoitukset eivät ole vielä ajankohtainen, muttei liian kaukainenkaan aihe. Tällä tavoin pyrittiin saamaan mahdollisimman objektiivinen käsitys aiheesta.
Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden mielestä ranskan kielen opetus lukiossa ei painotu liiaksi ylioppilaskirjoituksiin ja niihin valmistautumiseen. Opiskelijat pitivät ylioppilaskirjoituksiin valmistautumista oppitunneilla hyvänä asiana eivätkä kokeneet ranskan kielen ylioppilaskokeen vaikuttavan liikaa heidän omaan opiskeluunsa tai opiskelumotivaatioonsa. Syitä kielen valinnalle olivat pääasiallisesti vanhemmat ja kaverit, mutta myös oma kiinnostus ja halu oppia kieltä nousivat esiin. Samankaltaisia tuloksia on saatu aikaisemmissa tutkimuksissa. Monet opiskelijat uskoivat myös hyötyvänsä ranskan kielen opiskelustaan tulevaisuudessa esimerkiksi työmarkkinoilla. | fi |
dc.format.extent | 19 | |
dc.language.iso | fre | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | baccalauréat | |
dc.subject.other | motivation | |
dc.subject.other | lycée | |
dc.subject.other | le choix de langue | |
dc.subject.other | français | |
dc.subject.other | ylioppilaskirjoitukset | |
dc.subject.other | motivaatio | |
dc.subject.other | lukio | |
dc.subject.other | kielivalinnat | |
dc.subject.other | ranskan kieli | |
dc.title | L’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704111959 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Romance philology | en |
dc.contributor.oppiaine | Romaaninen filologia | fi |
dc.date.updated | 2017-04-11T06:34:16Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |