Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiviniemi, Anne-Laure
dc.contributor.authorKuhna, Roosa
dc.date.accessioned2017-04-11T06:34:15Z
dc.date.available2017-04-11T06:34:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53556
dc.description.abstractTyön tavoitteena oli selvittää miten ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat lukiolaisten ranskan kielen opiskeluun ja opiskelumotivaatioon. Ylioppilaskirjoituksissa ei testata kaikkia kielitaidon osa-alueita, esimerkiksi suullista kielitaitoa. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat saattavat kielen opiskelussaan tähdätä vain ylioppilaskirjoituksissa vaadittuihin taitoihin ja opiskelijoiden motivaatio saattaakin vaihdella riippuen heidän suhtautumisestaan ylioppilaskokeeseen. Tämä tekee aiheesta mielenkiintoisen tutkimuskohteen, sillä opiskelumotivaatio voi vaihdella hyvinkin paljon opiskelijoiden välillä. Lisäksi selvitettiin taustasyitä opiskelijoiden ranskan kielen valinnalle ja heidän mielipidettään ranskan kielen opiskelusta tällä hetkellä. Tutkimusmetodina oli kyselylomake, joka koostui monivalintakysymyksistä, joihin sai esittää perusteluita, sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Tutkimukseen osallistui 20 toisen vuoden lukio-opiskelijaa kahdesta eri pitkän ranskan ryhmästä kahdelta eri paikkakunnalta. Vastaajat valittiin ikäluokan perusteella, sillä lukion toisen vuoden opiskelijoille ylioppilaskirjoitukset eivät ole vielä ajankohtainen, muttei liian kaukainenkaan aihe. Tällä tavoin pyrittiin saamaan mahdollisimman objektiivinen käsitys aiheesta. Tuloksista kävi ilmi, että opiskelijoiden mielestä ranskan kielen opetus lukiossa ei painotu liiaksi ylioppilaskirjoituksiin ja niihin valmistautumiseen. Opiskelijat pitivät ylioppilaskirjoituksiin valmistautumista oppitunneilla hyvänä asiana eivätkä kokeneet ranskan kielen ylioppilaskokeen vaikuttavan liikaa heidän omaan opiskeluunsa tai opiskelumotivaatioonsa. Syitä kielen valinnalle olivat pääasiallisesti vanhemmat ja kaverit, mutta myös oma kiinnostus ja halu oppia kieltä nousivat esiin. Samankaltaisia tuloksia on saatu aikaisemmissa tutkimuksissa. Monet opiskelijat uskoivat myös hyötyvänsä ranskan kielen opiskelustaan tulevaisuudessa esimerkiksi työmarkkinoilla.fi
dc.format.extent19
dc.language.isofre
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherbaccalauréat
dc.subject.othermotivation
dc.subject.otherlycée
dc.subject.otherle choix de langue
dc.subject.otherfrançais
dc.subject.otherylioppilaskirjoitukset
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.otherlukio
dc.subject.otherkielivalinnat
dc.subject.otherranskan kieli
dc.titleL’influence de l’épreuve du baccalauréat sur les études de français chez les lycéens finlandais
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704111959
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRomance philologyen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.date.updated2017-04-11T06:34:16Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot