dc.contributor.advisor | Rautiainen, Katri-Helena | |
dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Tuupainen, Hanne | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T10:34:11Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T10:34:11Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1694481 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53543 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni tavoitteena on tutkia miten luokanopettaja- ja musiikkikasvattajaopiskelijat määrittelevät arviointia omassa asiantuntijuudessaan. Lisäksi tutkin, miten koulutus on tukenut opiskelijoiden arviointifilosofian kehittymistä sekä miten kyseisten opettajankoulutuksien arviointiopintoja voitaisiin kehittää. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja aineisto koostuu 13 kirjoitelmasta sekä kahdeksasta teemahaastattelusta.
Tutkimukseen on osallistunut luokanopettajaopiskelijoita ja musiikkikasvattajaopiskelijoita, sekä opiskelijoita,jotka opiskelevat sekä luokanopettajaksi että musiikin aineenopettajaksi. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosteni perusteella opiskelijoiden suhtautuminen arviointiin, arvioinnin määrittely, kokemukset arvioinnin helppoudesta ja vaikeudesta sekä arvioinnin merkitys omassa asiantuntijuudessa ovat osatekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miten opiskelijat määrittelevät arviointia omassa asiantuntijuudessaan. Myös opiskelijoiden arviointifilosofioiden voidaan nähdä koostuvan näistä elementeistä. Opiskelijoiden suhtautuminen arviointiin oli pääosin negatiivista, mutta myös neutraalia ja positiivista. Opiskelijoiden määritelmät arvioinnista myötäilivät opetussuunnitelman perusteita arvioinnin osalta. Arvioinnissa haasteelliseksi koettiin erityisesti taito- ja taideaineiden ja luovuuden arviointi sekä kriittisen palautteen antaminen. Helppona opiskelijat kokivat positiivisen palautteen antamisen sekä kokeiden arvioimisen. Arvioinnin suhteen moni opiskelija koki epävarmuutta, mikä heijastui myös heidän kokemuksiinsa arvioinnin merkityksestä omassa asiantuntijuudessa. Luokanopettajaopiskelijat kokivat saaneensa koulutuksestaan valmiuksia arviointiin erillisen arviointikurssin ja yhden harjoittelun myötä. Musiikkikasvattajaopiskelijat eivät kokeneet saaneensa koulutuksessaan riittävästi arviointivalmiuksia. Arviointia tulisi kaikkien opiskelijoiden mielestä opettaa lisää ja läpi opintojen. Opiskelijat totesivat myös, että opettajankoulutuksen arviointikulttuuria tulisi kehittää, jotta se tukisi paremmin opettajaopiskelijoiden arviointifilosofioiden kehittymistä. Tutkimustulosten perusteella tärkeää opiskelijoiden opettaja-asiantuntijuuden kehityksen sekä itseluottamuksen kannalta on, että koulutus tukisi eri asiantuntijatiedon elementtien kehittymistä opettajaopiskelijoiden asiantuntijuudessa. Opettajankoulutuksessa tulisi kiinnittää arviointiin enemmän huomiota sekä asenteellisesta että koulutuksellisesta näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (117 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | arviointi | |
dc.subject.other | arviointifilosofia | |
dc.subject.other | asiantuntijuus | |
dc.subject.other | opettajuus | |
dc.subject.other | luokanopettaja | |
dc.subject.other | musiikkikasvatus | |
dc.title | Arviointi luokanopettaja- ja musiikkikasvattajaopiskelijoiden asiantuntijuudessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704101942 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2017-04-10T10:34:12Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |