Show simple item record

dc.contributor.authorHukkanen, Sara
dc.date.accessioned2017-04-05T13:55:12Z
dc.date.available2017-04-05T13:55:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1693835
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53503
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Hukkanen, Sara. 2017. Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 55 sivua. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää valmistavan luokan oppilaiden integroitumista perusopetuksen ryhmään yhteistoiminnallista oppimista ja kerhotoimintaa hyödyntäen. Tutkimus on laadullinen toimintatutkimus, joka toteutettiin Yhteisöllisyyttä kouluihin yhteisötaiteen keinoin -hankkeessa. Tutkimuksen tarkoituksena on edistää alakouluikäisten osallisuutta kouluyhteisössään. Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja kerhonohjaajien (n=4) haastattelujen keinoin. Aineistoa tarkasteltiin teoriaohjaavan analyysin kautta. Tämän toimintatutkimuksen tulokset osoittivat, että kehollisuudella ja yh- teistoiminnallisella oppimisella oli merkittävä rooli integroitumisen kannalta. Myös aikuisen rooli tilanteiden mahdollistajana ja integraation edistäjänä tuli tässä tutkimuksessa vahvasti esille. Integraatiota hidastavina tekijöinä nähtiin aikuisen rooli spontaanien tilanteiden keskeyttäjänä, yhteisen kielen puuttuminen sekä ajallisesti liian tiukat resurssit. Tulosten mukaan integroitumista tässä tutkimuksessa voitiin edistää nimenomaan liikunnallisen kerhotoiminnan avulla. Liikunnan merkityksen tunnistaminen valmistavan luokan oppilaiden integroitumiseen liittyvässä prosessissa on merkittävää sen sosiaalisen luonteen vuoksi. Tämän tutkimuksen tulokset voivat toimia ajatusten vahvistajana sekä tietynlaisena mallina integraation edistämisen kannalta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (59 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermaahanmuuttajaoppilas
dc.subject.othervalmistava luokka
dc.subject.otherintegraatio
dc.subject.otheryhteistoiminta
dc.subject.otherliikunnallinen kerhotoiminta
dc.titleKoulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704051912
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-04-05T13:55:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysovalmistava opetus
dc.subject.ysointegraatio
dc.subject.ysoyhteistoiminta
dc.subject.ysokerhotoiminta
dc.subject.ysoliikunta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record