Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorJokinen, Pauliina
dc.date.accessioned2017-03-30T07:18:13Z
dc.date.available2017-03-30T07:18:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1690818
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53404
dc.description.abstractElämäntapa- ja palvelujournalismi ovat hivuttautuneet osaksi mediamaailmaa, mutta sitä ja sen tekijöitä, lifestyletoimittajia, on tutkittu vasta vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uransa alkupuolella olevien lifestyletoimittajien ammatti-identiteetin muodostumista ja heidän käsityksiään omasta roolistaan toimittajina. Tutkielman näkökulmaa rajaa kaksi tutkimuskysymystä, joihin työ pyrkii etsimään vastauksia. Mikä on lifestyletoimittajien käsitys omasta ammatti-identiteetistään ja roolistaan suhteessa ammattietiikkaan, työn motivaatioon ja tulevaisuuteen? Miten elämäntapajournalismi toteutuu osana uutistoimi- tuksia? Tutkimuksen teoriaosuus on jaettu kahtia. Ensimmäisessä perehdytään toimittajien ammatti-identiteetin muodostumiseen, journalistiprofession muutokseen sekä ammattikunnan yhteisiin arvoihin ja etiikkaan. Toisessa syvennytään palvelu- ja elämäntapajournalismin käytäntöihin, nykytilanteeseen ja kehityskulkuun. Tutkielman aineisto koostuu kahdeksasta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastateltavat edustavat valtakunnallisten mediaorganisaatioiden lifestyleosastojen toimittajia. Analyysimenetelmä on aineistolähtöinen ja teoreettiseen viitekehykseen tukeutuva teemoittelu. Haastatteluaineistosta tehdyn analyysin mukaan nuorten lifestyletoimittajien ammatti-identiteetti on ristiriitainen ja sen intensiteetti on heikko. He kokevat työnsä uskottavuuden olevan vaakalaudalla ja mediaorganisaatioiden johdon kaupallisten paineiden määrittävän lifestyletoimittamisen nykytilaa. He kokevat lifestylejutut sisäänheittotuotteina, joiden tehtävänä on houkutella verkkosivustoille lukijoita. Samalla he kuitenkin pitävät työstään ja sen aihepiireistä sekä kokevat työn intohimonaan ja harrastuksenaan. Nuorten lifestyletoimittajien ammatti-identiteetistä oli johdettavissa kolme ilmenemismuotoa: Harrastaja, Sisällöntuottaja ja Toimittaja. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä johtopäätös, että uransa alkumetreillä olevat lifestyletoimittajat haluavat jatkossakin työskennellä luovalla alalla, mutta ovat valmiita siirtymään journalististen työtehtävien ulkopuolelle esimerkiksi sisältömarkkinoinnin tai viestinnän työtehtävien pariin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (102 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherAmmatti-identiteetti
dc.subject.otherjournalismi
dc.subject.othertoimitustyö
dc.subject.othertoimittaja
dc.subject.otherviestintä
dc.titleSallittu keveys : lifestyletoimittajan ammatti-identiteetin muodostuminen ja rooli uutistoimituksissa
dc.title.alternativeLifestyletoimittajan ammatti-identiteetin muodostuminen ja rooli uutistoimituksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201703301820
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.date.updated2017-03-30T07:18:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysotoimitustyö
dc.subject.ysotoimittajat
dc.subject.ysoviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot