Being a teacher in England : teacher development in the biographies of three English primary school teachers
Tutkimuksessa tarkastelen kolmen eri-ikäisen englantilaisen alakoulun opettajan ammatillista
kehittymistä elämäkerrallisen haastattelumenetelmän avulla. Tutkimusaihe on tärkeä, koska opettajan
vaikutus koulun toimintaan ja kehittämiseen sekä lasten oppimiseen on merkittävä. Lisäksi useat
kansainväliset vertailututkimukset osoittavat, että oppimisessa on merkittäviä haasteita tutkimuksen
kohteena olevassa englantilaisessa koulujärjestelmässä. On merkityksellistä tutkia, miten opettaja kokee
voivansa vaikuttaa työhönsä ja työssä kehittymiseen tässä kontekstissa, jotta voisimme lisätä ymmärrystä
koulutuksen ja oppimisen kehittämishaasteista.
Tutkimuksessa opettajan kehittyminen nähdään sekä ulkoisena sosiaalistumisprosessina että
yksilöllisenä oppimisprosessina. Avoimen elämäkerrallisen haastattelun avulla on pyritty tavoittamaan
opettajien oma näkökulma siihen, miten he suhtautuvat muutokseen ja työssä kehittymiseen ja mitkä
tekijät he näkevät keskeisinä omassa kehittymisprosessissaan.
Elämäkerroissa nousi esille useita työn realiteetteja, jotka opettajat kokivat merkityksellisinä
kehittymisen näkökulmasta. Ulkoiset, yhteiskunnasta ja koulujärjestelmästä nousevat paineet, kuten
sitova valtakunnallinen opetussuunnitelma, työn arviointijärjestelmät, valtakunnalliset testit ja tarkasti
vaaditut tuntisuunnitelmat aiheuttavat stressiä, väsymystä, turhautuneisuutta ja kohtuutonta työkuormaa,
mikä opettajien mukaan heikentää luovuutta ja itsenäisyyttä ja vaikuttaa näin haitallisesti opettajana
kehittymiseen. Myös koulun sisäiset ihmissuhteet, kuten suhde rehtoriin ja kollegoihin nähtiin joko
rajoittavana tai kannustavana. Kokonaisuutena opettajat kokivat yhteistyön yhdeksi tärkeimmistä asioista
kehittymisessään. Opettajat näkivät kehittymisen olevan vahvasti sidoksissa oman persoonallisuuden
kehittymiseen. Aktiivinen elämä ja avoin suhtautuminen asioihin, vahva arvomaailma sekä omasta
elämästä ja itsestä huolehtiminen nousivat merkittäviksi kehittämistä edistäviksi tekijöiksi. Huolta
aiheutti suuri työmäärä, oman ajan puute ja liiallinen keskittyminen akateemisiin asioihin, mikä aiheuttaa
sekä opetuksen että oppimisen kapea-alaistumista ja sitä kautta yksilöllisyyden ohentumista sekä
opettajien että oppilaiden näkökulmasta. Opettajat näkivät kehittymisen ja muutoksen arvokysymyksenä:
lasten perustarpeet menivät kaiken muun edelle.
...
Muu nimeke
Teacher development in the biographies of three English primary school teachersAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Developing inclusive pre-service and in-service teacher education : Insights from Zanzibar primary school teachers
Juma, Said; Lehtomäki, Elina; Naukkarinen, Aimo (Concordia University College of Alberta, 2017)Developing inclusive teacher education to improve learning and schooling for all children is attracting increasing interest worldwide. This study examined teachers’ insights into the development of inclusive teacher ... -
Teacher evaluation and teacher professional development : two case studies of international language centers in Vietnam
Tran, Chi (2018)Tran, Chi. 2018. Teacher Evaluation and Teacher professional development – Two case studies in an International Language Center in Vietnam. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. ... -
Finnish pre-service teachers’ identity development after a year of initial teacher education: Adding, transforming, and defending
Varis, Sotiria; Heikkilä, Mirva; Metsäpelto, Riitta-Leena; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Elsevier, 2023)Amidst the broad range of teacher competencies, professional beliefs and professional identity are two important domains of personal orientations that inform teacher quality. This study examines how pre-service teachers ... -
Exploring Mentor Teachers’ Experiences and Practices in Japan : Formative Intervention for Self-Directed Development of Novice Teachers
Goto, Ikuko; Yada, Takumi (Walter de Gruyter, 2024)This study pursues interventions by mentors in different mentoring phases. The mentoring refers to Engeström’s (2011. From design experiments to formative interventions. Theory & Psychology, 21(5), 598–628) formative ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.