University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Being a teacher in England : teacher development in the biographies of three English primary school teachers

Thumbnail
View/Open
297.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Löppönen, Heidi
Date
2017
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tutkimuksessa tarkastelen kolmen eri-ikäisen englantilaisen alakoulun opettajan ammatillista kehittymistä elämäkerrallisen haastattelumenetelmän avulla. Tutkimusaihe on tärkeä, koska opettajan vaikutus koulun toimintaan ja kehittämiseen sekä lasten oppimiseen on merkittävä. Lisäksi useat kansainväliset vertailututkimukset osoittavat, että oppimisessa on merkittäviä haasteita tutkimuksen kohteena olevassa englantilaisessa koulujärjestelmässä. On merkityksellistä tutkia, miten opettaja kokee voivansa vaikuttaa työhönsä ja työssä kehittymiseen tässä kontekstissa, jotta voisimme lisätä ymmärrystä koulutuksen ja oppimisen kehittämishaasteista. Tutkimuksessa opettajan kehittyminen nähdään sekä ulkoisena sosiaalistumisprosessina että yksilöllisenä oppimisprosessina. Avoimen elämäkerrallisen haastattelun avulla on pyritty tavoittamaan opettajien oma näkökulma siihen, miten he suhtautuvat muutokseen ja työssä kehittymiseen ja mitkä tekijät he näkevät keskeisinä omassa kehittymisprosessissaan. Elämäkerroissa nousi esille useita työn realiteetteja, jotka opettajat kokivat merkityksellisinä kehittymisen näkökulmasta. Ulkoiset, yhteiskunnasta ja koulujärjestelmästä nousevat paineet, kuten sitova valtakunnallinen opetussuunnitelma, työn arviointijärjestelmät, valtakunnalliset testit ja tarkasti vaaditut tuntisuunnitelmat aiheuttavat stressiä, väsymystä, turhautuneisuutta ja kohtuutonta työkuormaa, mikä opettajien mukaan heikentää luovuutta ja itsenäisyyttä ja vaikuttaa näin haitallisesti opettajana kehittymiseen. Myös koulun sisäiset ihmissuhteet, kuten suhde rehtoriin ja kollegoihin nähtiin joko rajoittavana tai kannustavana. Kokonaisuutena opettajat kokivat yhteistyön yhdeksi tärkeimmistä asioista kehittymisessään. Opettajat näkivät kehittymisen olevan vahvasti sidoksissa oman persoonallisuuden kehittymiseen. Aktiivinen elämä ja avoin suhtautuminen asioihin, vahva arvomaailma sekä omasta elämästä ja itsestä huolehtiminen nousivat merkittäviksi kehittämistä edistäviksi tekijöiksi. Huolta aiheutti suuri työmäärä, oman ajan puute ja liiallinen keskittyminen akateemisiin asioihin, mikä aiheuttaa sekä opetuksen että oppimisen kapea-alaistumista ja sitä kautta yksilöllisyyden ohentumista sekä opettajien että oppilaiden näkökulmasta. Opettajat näkivät kehittymisen ja muutoksen arvokysymyksenä: lasten perustarpeet menivät kaiken muun edelle. ...
Alternative title
Teacher development in the biographies of three English primary school teachers
Keywords
kehittyminen opettajana kehittyminen opettajuus opettajan elämäkerta teacher development teacher biography teaching teachers´ work in England kehitys ammatillinen kehitys opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703271769

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Developing inclusive pre-service and in-service teacher education : Insights from Zanzibar primary school teachers 

    Juma, Said; Lehtomäki, Elina; Naukkarinen, Aimo (Concordia University College of Alberta, 2017)
    Developing inclusive teacher education to improve learning and schooling for all children is attracting increasing interest worldwide. This study examined teachers’ insights into the development of inclusive teacher ...
  • Teacher evaluation and teacher professional development : two case studies of international language centers in Vietnam 

    Tran, Chi (2018)
    Tran, Chi. 2018. Teacher Evaluation and Teacher professional development – Two case studies in an International Language Center in Vietnam. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. ...
  • From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education 

    Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021)
  • Mapping the individual professional development journeys of teachers in an Indian school setup 

    Eidnani, Shweta (2019)
    Professional development of teachers has been a topic of exploration, scrutiny, and debate for the past decades. Numerous studies and researchers around the world have made valuable contributions into defining and explaining ...
  • Developing a professional learning community in a Ghanaian School: Teachers’ Perceptions of Important Characteristics of PLC 

    Huusela, Katariina (2020)
    Opettajat ovat yksi tärkeimmistä resursseista, mitä kouluilla on, ja opettajilla on keskeinen rooli laadukkaan koulutuksen toteuttamisessa. Tämän vuoksi on tär- keää, että opettajille tarjotaan mahdollisuuksia kehittää ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre