Show simple item record

dc.contributor.advisorLundell, Jan.
dc.contributor.authorBetancourt, Sonja
dc.date.accessioned2017-03-26T20:00:28Z
dc.date.available2017-03-26T20:00:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1690440
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53369
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sekä näihin liittyviä harjoittelijoiden kokemia ongelmia. Tutkimuksessa tarkasteltiin vuoden 2014–2015 sekä 2015–2016 Jyväskylän yliopistossa kemian pedagogisiin aineopintoihin osallistuvia aineenopettajaopiskelijoita. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella keväällä 2016. Tutkimuksessa havaittiin kemian aineenopettajaopiskelijoiden pitävän hyviä vuorovaikutustaitoja perusedellytyksenä opettajan työssä. Vuorovaikutustaitojen kehittämistä kuitenkin kaivattiin koulutusohjelmaan enemmän. Opetusharjoittelussa koettua yhteistoiminnallista vuorovaikutuksellisuutta ja opiskelijakollegoilta saatua vertaistukea pidettiin erittäin tärkeänä voimavarana ja tukena. Vastauksista selvisi myös, kuinka opiskelijat kuvaavat harjoittelussa tapahtuneen vuorovaikutuksen seurauksena muun muassa saaneensa lisää itseluottamusta, varmuutta, ohjaustaitoja ja tunteen siitä, että osaavat toimia opettajana. Vastaajat kokivat myös, että oli tärkeää saada rakentavaa palautetta omasta toiminnastaan ja oli helpompi myös peilata itseään vertaisten kautta. Näin harjoittelijat saivat itsestään realistisemman käsityksen opettajana ja vuorovaikuttajana ja kehittivät omaa ammatti-identiteettiään sosiaalisessa kontekstissa. Riittämätön vuorovaikutus mainittiin yhtenä opiskelijoiden kokemana ongelmana. Puutteellinen palautteen saaminen tai antaminen ei edesauta oppimista ja kehittymistä opettajana. Nimenomaan palautteen antamista pidettiin vaikeana ja siihen kaivattaisiin lisää harjoitusta. Tutkimustulosten perusteella kemian aineenopettajaopiskelijoiden opintoihin tulisi lisätä integroiden vuorovaikutuskoulutusta. Vuorovaikutuskoulutuksessa tulisi painottaa nimenomaan rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista sekä muita opettajan työssä oleelliseksi muodostuvia taitoja, kuten tunne- ja yhteistyötaitoja. Näiden taitojen harjoittelun tulisi tapahtua osana opettajaksi opiskelua ja opetusharjoittelua eikä irrallisilla viestintä- ja vuorovaikutuskursseilla.fi
dc.description.abstractThe importance of interpersonal communication between chemistry teacher students in the process of their teacher identity development.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (95 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheropettajaopiskelija
dc.subject.otheropetusharjoittelu
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.subject.otheropettajaidentiteetti
dc.subject.otherammatti-identiteetti
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.othervertaistuki.
dc.titleVuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201703261757
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.date.updated2017-03-26T20:00:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopetusharjoittelu
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysovertaistuki
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record