University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Inspiring elite action for a more just society? : media framing of elite social responsibility in an unequal, unconsolidated democracy : a case study from Namibia

Thumbnail
View/Open
2.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Virmasalo, Veera
Date
2017
Discipline
JournalistiikkaJournalism

 
Tutkimus keskittyi Namibiaan, joka on yksi maailman epätasa-arvoisimmista maista. Tarkoituksena oli kehittää kehysanalyysityökalu, jonka avulla voidaan selvittää millaisia yhteiskunnallisia rooleja niin kutsutut eliittisanomalehdet ehdottavat lukijoilleen, jotka edustavat epätasa-arvoisen yhteiskunnan hyväosaisia – käytännössä eliittejä ja keskiluokkia, joita tutkimus kutsui yhteisellä nimellä eliitit. Tarkastelu nojasi näkemykseen mediateksteistä laajempien yhteiskunnallisten diskurssien peileinä ja muokkaajina. Kehitetty työkalu perustuu käsitteeseen, jonka tutkimus nimeää eliittien yhteiskunnalliseksi vastuuksi. Käsite korostaa toiminnan merkitystä ja perustuu William Gamsonin kollektiivisen toiminnan kehyksiin (1992) sekä Abram de Swaanin sosiologiseen malliin (1988). Gamsonin mediapaketti-mallin mukaisesti työkalua varten määriteltiin joukko muuttujia ja selkeät koodausohjeet. Työkalu parantaa mediatutkimuksen metodologisia valmiuksia analysoida, miten mediatekstit viestivät epätasa-arvosta ja hyväosaisten aktiivisesta kansalaisuudesta. Tutkimus sisältää analyysin 135 sanomalehtitekstistä, jotka oli valittu harkintaan perustuvalla otannalla. Noin 70 prosenttia teksteistä käytti kehyksiä, joita kehysanalyysityökalu kutsui nimellä keskity omiin asioihisi ja laupias samarialainen. Näiden mukaan hyväosaisten ei pidä tehdä mitään, tai korkeintaan hyväntekeväisyyttä. Hieman alle 30 prosenttia teksteistä käytti aktiivinen kansalainen -kehystä, joka kannustaa eliittejä politiikkamuutoksia vaativaan yhteistoimintaan. Analyysi myös osoitti, että lehdet käyttävät aktiivinen kansalainen -kehystä todennäköisimmin uutisoidessaan eliiteille tärkeistä aiheista. Lisäksi analyysi tunnisti useita mediarutiineja, jotka johtivat siihen, etteivät lehdet kannustaneet lukijoitaan laajempaan solidaarisuuteen. Analyysin tulokset voidaan tulkita niin, että tutkimuksessa mukana olleet lehdet toisinsivat paljolti tarkoittamattaan epätasa-arvoa ylläpitäviä diskursseja. Tämä johtopäätös tukee aiempia havaintoja itsenäisen Namibian poliittisesta kulttuurista. ...
 
With a focus on Namibia, one of the most unequal countries in the world, this thesis set out to develop a frame analysis tool for studying what kinds of social roles elite newspapers suggest for their well-off readers. The interest was based on the conviction that media texts mirror and mould broader discourses in the society. The tool uses a theoretical construct of elite social responsibility, which is an action-orientated concept founded on William Gamson’s collective action frames (1992) and a sociological model by Abram de Swaan (1988). It measures elite social responsibility using the frame package approach developed by Gamson and colleagues. This involved the development of a set of variables and clear coding instructions for these. As such, the thesis makes a methodological contribution to transparent analysis of inequality and active citizenship issues in media texts. The study tested the new tool on a purposive sample of 135 newspaper texts. This test found that roughly 70 percent of the items were framed using the Minding My Own or Good Samaritan frames, which suggest that the well-off should do either nothing or do charity. A little under 30 percent used the Active Citizen frame, which implies that the elites should take collective action for policy change. The results further suggested that media is most likely to use the Active Citizen framing in issues, which have direct consequences for the well-off themselves. Moreover, the analysis identified several media routines, which contributed to the downplaying of the importance of solidarity through policy action. As such, the analysis suggested that elite newspapers in Namibia participate in a largely unintentional reproduction of discourses, which maintain the status quo. This supports earlier observations regarding political culture and inequality in post-independence Namibia. ...
 
Alternative title
Media framing of elite social responsibility in an unequal, unconsolidated democracy : a case study from Namibia
Keywords
aktiivinen kansalaisuus journalismi media yhteiskuntavastuu kehysanalyysi eliitit keskiluokka solidaarisuus Namibia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703201697

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • CSR for financial stakeholders : frame analysis of sustainability reports 

    Olkoniemi, Antti-Matti (2017)
    Teollistumisesta lähtien, yritysten tärkein tehtävä on ollut vaurauden rakentaminen. Ajan kuluessa, vaatimukset yrityksiä kohtaan ovat muuttuneet. Ensin yritysten tuli täyttää valtion ja hallinnon sekä lain vaatimukset, ...
  • Diverging meanings of CSR and corporate responsibility for human rights : comparative study on Finnish firms and civil society organizations 

    Loukaskorpi, Anni (2016)
    The role and responsibility of business enterprises and their potential impacts to wider society has attracted attention both in public debate and academia. Hence, the concept of corporate social responsibility (CSR) has ...
  • The impact of corporate social responsibility initiative on sustainable livelihood capitals of cocoa farmers in Ghana : a case study of cocoa livelihood program in Ahafo Ano South District 

    Obeng, Godfred Adduow (2015)
    The Cocoa Livelihood Programme (CLP), an initiative of corporate organizations in collaboration with the World Cocoa Foundation (WFC) in line with their corporate social responsibility (CSR), was introduced in Ghana by ...
  • Using sport for corporate social responsibility (CSR) in Finland 

    Hakala, Antti (2015)
    Companies are increasingly valued beyond their capability to maximize profits. Responsibility is one of the core issues in companies’ strategies nowadays. Meanwhile sport and health professionals are facing challenges: ...
  • How to explain socially responsible corporate actions institutionally: theoretical and methodological critique 

    Sorsa, Ville-Pekka (Business and Organization Ethics Network (BON), 2008)
    There has been little theoretical debate of why companies behave in socially responsible ways whilst descriptive analysis of corporate social responsibility is flourishing. As result, there have been few methodological debates ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre