Elämänkaari, asumistoiveet ja asumisen arvon luominen
Tekijät
Päivämäärä
2017Kuluttaminen ja asuminen nivoutuvat elämänkaaren vaiheisiin. Kulutuksellisin elämänvaihe on siirtynyt entistä myöhäisempään ikään. 50–65 –vuotiaat kuluttajat ovat tärkeä ryhmä, joka ei ole ollut markkinointitutkimuksien keskiössä, vaikka tällä ryhmällä on halua ja mahdollisuuksia kuluttaa. Elämäntilanteiden eriytyessä he ovat myös entistä heterogeenisempi asiakasryhmä. Myös suomalainen asumisura on murroksessa, yhden ja kahden hengen kotitaloudet yleistyvät ja elinikä pitenee. Tutkimuksessa pureudutaan siihen,onko perinteinen asumisuran metafora edelleen Suomessa ajankohtainen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa ja ymmärrystä siitä, millaisia asumiseen liittyviä tarpeita, mieltymyksiä ja haaveita varttuneilla on ja miten ne eroavat nuorten aikuisten ajatuksista. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan asiakkaan arvon muodostumista ja siihen vaikuttavia seikkoja Asuntomessuilla. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta Asuntomessuilla Vantaalla kesällä 2015 käydystä ryhmäkeskustelusta. Tutkittavat edustavat kahta ikäryhmää; 18-35 -vuotiaita ja 50-65 -vuotiaita. Aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua ja sen syventämiseksi sisällönanalyysia. Perinteinen asumisura on edelleen voimissaan messukävijöiden keskuudessa. Omistusasunnon hankkiminen on tärkeää ja vuokra-asuminen nähdään lähinnä välivaiheena. Asumiseen liittyvät tarpeet, mieltymykset ja haaveet eivät ole voimakkaasti ikäsidonnaisia, mutta joitakin sukupolvittaisia eroja on havaittavissa. Ne heijastavat muussakin kuluttamisessa nähtävillä olevia arvoja. Eettisyys ja ekologisuus on asumiseen liittyvässä kuluttamisessa tärkeää, mutta myös luksus ja edullinen hintataso ovat monille keskeisiä. Asuntomessuilla tapahtuvaa asiakkaan arvonmuodostusta on mahdollista lähteä kehittämään parantamalla asiakkaan arvonluontia erityisesti asiakkaan ja palveluntarjoajan yhteisellä alueella. Lisäksi arvoa asiakkaille messuilla tuottaa ennen kaikkea utilitaristiset hyödyt, joten messuilla on tarpeen keskittyä entistä enemmän asiasisältöön. Mahdollisuus räätälöidä omaa messuvierailua tuottaa kävijälle arvoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksin asumisen yhteys sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttöön ja yksinäisyyteen lonkkamurtumasta toipuvilla ikääntyneillä ihmisillä
Karhu, Terhi (2014)Läntisissä teollistuneissa maissa on asetettu tavoitteeksi, että ikääntyneillä ihmisillä on mahdollisuus asua kotonaan tai kodinomaisissa olosuhteissa mahdollisimman pitkään. Suomessa omassa asunnossaan asuu noin 95 ... -
Modernin asumisen Suomi jälleenrakennuskaudella : A. Ahlström Oy:n ja Artekin tyyppitalonäyttelyt ajan kodin ilmentäjänä vuosina 1945–1946
Suominen, Anni (2021)Kandidaatintutkielma käsittelee Alvar Aallon ja A. Ahlström Oy:n standardirakentamista, asumiskulttuuria ja A. Ahlström Oy:n tyyppitalonäyttelyitä jälleenrakennuskaudella 1940-luvulla. Tutkimuksessa käydään läpi asumiseen ... -
Onko sijaa majatalossa? : paperittomien asumisen järjestäminen kirjallisuuskatsaus
Asiegbu, Sara (2022)Paperiton on henkilö, jolla ei ole lain mukaista oleskelulupaa kyseisessä maassa. Paperittomaksi voi joutua esimerkiksi viisumin päättyessä tai kielteisen oleskelulupapäätöksen jälkeen eikä ole mahdollista palata omaan ... -
Alaikäisenä ilman huoltajaa maassa olevien lasten asumisen järjestäminen : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Leppälä, Erja (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisin eri tavoin alaikäisenä ilman huoltajaa maassa olevien lasten asuminen voidaan järjestää ja miten siinä on onnistuttu. Tutkielmassa asumisen järjestämistä tarkastellaan ... -
Ikäihmisen kotona asumisen tukeminen langattoman sensoriverkon avulla
Haukipuro, Antti (2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.