Show simple item record

dc.contributor.authorEkola, Tytti
dc.date.accessioned2017-02-14T12:57:36Z
dc.date.available2017-02-14T12:57:36Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1672836
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53038
dc.description.abstractSuomalainen työelämä on monilla aloilla kansainvälistynyt ja sen myötä työtekijöiden kielitarpeet ovat lisääntyneet. Erityisesti tieteellisen tutkimuksen tekeminen vaatii tekijältään laadun ylläpitämiseksi kansainvälistä yhteistyötä ja tutkijat työskentelevät usein tieteellisen tuotoksen julkaisemiseksi englannin kielellä. Euroopassa ja Suomessa, kuten muuallakin maailmassa, lingua franca–asemassa oleva englanti toimii tutkijayhteisöissä tieteellisen kanssakäymisen välineenä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten ympäristöalalla toimivien tutkijoiden englannin kielen käyttöön liittyviä tarpeita sekä verrata niitä heidän kielitaitoonsa. Vertailua käytettiin lähtökohtana kielikoulutustarpeen selvittämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohteena oli kahdeksan valtion tutkimuslaitoksessa työskentelevää tutkijaa. Tutkimuksessa selvitettiin heidän työtehtäviinsä liittyvää kielenkäyttöä haastattelun muodossa toteutetun tarveanalyysin avulla sekä testattiin heidän kielitaitonsa tasoa DIALANG-kielitestillä. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kirjallisen kielitaidon osalta tutkijoiden taitotaso on kielitarpeiden tasolla. Eurooppalaisen viitekehyksen mukainen taitotaso tutkijoilla oli C1 eli he olivat tasoltaan taitavia kielenkäyttäjiä. Suullisen kielitaidon osalta haasteita löytyi enemmän, kuten esimerkiksi spontaanin englanninkielisen keskustelun seuraamisessa sekä siihen osallistumisessa. Tämä selittyy osittain tutkijoiden työnkuvan kautta, sillä tutkimukseen osallistuneet tutkijat työskentelevät englannin kielellä pääsääntöisesti kirjallisesti. Tulosten perusteella työelämään valmistavalla ja työelämässä tapahtuvassa koulutuksessa on tarpeen huomioida suullisen kielenkäytön haasteita työelämässä lingua franca englannin yleistyessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (114 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherEnglish as a lingua franca
dc.subject.otherlanguage testing
dc.subject.otherneeds analysis
dc.subject.otherlanguage proficiency
dc.subject.otheracademic professionals
dc.subject.otherlingua francat
dc.subject.othertestaus
dc.subject.othertarvekartoitus
dc.subject.otherkielitaito
dc.titleEnglish language needs and language proficiency of academic professionals as a basis for developing language training : a case study of environmental researchers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201702141439
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2017-02-14T12:57:37Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysolingua francat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysotestaus
dc.subject.ysotarvekartoitus
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysotutkijat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record