"Nice, refreshing, excellent that [it] is our corporate language" : a case study on self-efficacy and EFL in a Nordic online trading bank

Abstract
Englannin kielen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa on kasvanut viime vuosikymmenten aikana nopealla tahdilla. Se näkyy monella eri osa-alueella: niin kulttuurissa, politiikassa kuin työmarkkinoilla. Nykyään englannin kielen osaaminen on edellytys työntekijälle. Moni suomalainen yritys toimii kansainvälisellä tasolla, mikä tarkoittaa, että englannin kielen käyttö on monelle jokapäiväistä. Kielen rooli voi jopa olla suurempi kuin suomen kielen. Kommunikointi ulkomailla sijaitsevien työntekijöiden ja toimistojen välillä, samoin kuin asiakaspalvelu, käydään usein englanniksi. Tämän vuoksi on syytä tutkia, millä tavoin englannin kielen rooli ilmenee yritystasolla ja kuinka työntekijät kokevat kielen moninaiset vaikutukset työpäivään. Tutkimus pyrki selvittämään, millainen minäpystyvyys (self-efficacy) ja itseluottamus työntekijöillä on englannin kielen käytössä töihin liittyvissä tilanteissa. Lisäksi tutkimuskohteena olivat erilaiset työtilanteet, joissa kieltä käytetään. Tutkimus toteutettiin kesällä 2016 pohjoismaisessa osakevälityspankissa, jonka konttori sijaitsee Helsingissä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka lähetettiin pankin kaikille työntekijöille. Tulokset osoittivat, että minäpystyvyys ja itseluottamus olivat usealla työntekijällä suhteellisen korkeat englannin kielen suhteen, mutta hajontaakin ilmeni. Vanhemmat työntekijät olivat luottavaisempia englannin kielen käyttäjiä kuin nuoret. Lisäksi englantia käytettiin päivittäin useissa eri tilanteissa, joista puhelinsoitot ja sähköpostiviestittely olivat yleisimpiä.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702071380Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share