Koulunkäynninohjaajat : itseymmärrys ja kamppailu merkityksestä

Abstract
Artikkelissa käsitellään koulunkäynninohjaajien (koulunkäyntiavustajien) ammattikunnan itseymmärrystä julkisen talouden kiristyessä. Tavoitteena on hahmottaa ammattikunnan vähittäisen vakiintumisen ja toisaalta ”ylimääräiseksi” resurssiksi määrittelyn ristivetoa eli niin sanottua ammatillistumis- ja sulkeistamiskamppailua. Kuntatalouden kiristyminen asettaa koulunkäynninohjaajat löyhästi normitettuna palveluna hyvin epävarmaan asemaan. Tämä edustaa käännettä ammattikunnan asemassa, jota on tähän saakka leimannut kasvava vakiintuminen. Epävarmuus heijastuu myös identiteettien määrittelyyn. Artikkelin aineisto koostuu haastatteluista ja lomakekyselyllä kerätystä aineistosta
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2016
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
Original source
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_1601171059.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701171167Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
1797-2299
Language
Finnish
Published in
Kasvatus ja aika
Citation
License
Open Access
Copyright© Tekijä ja Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2016. Rinnakkaisjulkaistu alkuperäisen julkaisijan luvalla.

Share