Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRousi, Rebekah
dc.contributor.authorKarttunen, Mikko
dc.date.accessioned2017-01-25T15:03:41Z
dc.date.available2017-01-25T15:03:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1665410
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52858
dc.description.abstractMaailmanlaajuinen informaatioteknologian kehittyminen ja leviäminen mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelemisen, josta tässä tutkielmassa käytetään nimeä mobiilioppiminen. Mobiilioppiminen on yksi edullisimmista ja vaivattomimmista tavoista kehittää maan koulutustasoa, ja koulutustason parantaminen taas on erityisesti kehitysmaiden intressi. Uudenlaisen teknologian käyttöönottoon liittyy kuitenkin myös teknologian omaksuminen osaksi vakiintuneita työtapoja. Onnistuneeseen omaksumiseen voidaan olennaisesti vaikuttaa positiivisella käyttäjäkokemuksella. Tämä tutkielma perehtyy kirjallisuuskatsauksen avulla käyttäjäkokemuksen muodostumiseen käytettävyyden, teknologian omaksumisen ja kulttuurin näkökulmista. Lisäksi tutkielmassa tehtiin käyttäjäkokemustutkimus. Tutkimus tehtiin Sambiassa osana interventiotutkimusta, jossa tutkittiin mobiiliopiskelun hyödyntämistä lukutaidon opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sambialaisten opettajien suhtautumista uudenlaiseen teknologiaan ja arvioida mobiiliopiskelusta muodostunutta käyttäjäkokemusta. Tutkimus tehtiin lomaketutkimuksena. Tulokseksi saatiin runsaasti tietoa vastaajajoukon positiivisesta ja optimisesta suhtautumisesta informaatioteknologian kehitykseen. Projektin mobiiliopiskeluympäristön käyttäjäkokemuksen vastaajat arvioivat erittäin hyväksi. Tutkimuksen rajoitteiksi jäi pieni vastaajajoukko ja siitä seurannut tilastollisen analyysin puute. Tutkielma tarjoaa kirjallisuuskatsauksensa puolesta kattavasti tietoa käyttäjäkokemuksen muodostumisesta ja vastaavanlaisen käyttäjäkokemustutkimuksen valmistelusta. Tutkielman empiirinen osio on mielenkiintoinen katsaus mobiiliopiskeluun liittyvistä kokemuksista ja asenteista kehitysmaakontekstissa.fi
dc.description.abstractGlobal spread and development of information technology has enabled better access to mobile learning, a type of education that is not restricted by time and place. Mobile learning is one of the most advantageous and convenient ways to improve a nation’s level of education, which is of particular interest in developing countries. Adopting a new technology however requires a successful introduction for it to become a part of established working habits. Successful adoption may be substantially affected by positive user experience. This thesis conducts a literature review about the formation of user experience from the viewpoints of usability, technology acceptance and culture. In addition, a user experience study was conducted. The study was conducted in Zambia as part of an intervention study, which examined the utilization of ICT in teaching literacy. The aim of this user experience study was to find out how the Zambian teachers taking part in the study relate to new technology and analyze their user experience on mobile learning. The study was conducted as a survey. The main findings of the study include a lot of information on the teachers’ positive and optimistic views on ICT development. The teachers also had a very praiseworthy user experience with the mobile learning environment used in the project. The limitation of the study was insufficient statistical data due to the small amount of teachers. The literature review offers a comprehensive view on the formation of user experience and conducting a user experience study, while the empirical part offers an interesting review about experiences and attitudes related to mobile learning in a developing country context.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (67 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermobiilioppiminen
dc.subject.othermobiiliopiskelu
dc.subject.otherkäyttäjäkokemus
dc.subject.otherkäytettävyys
dc.subject.otherSambia
dc.titleKäyttäjäkokemustutkimus mobiiliopiskelusta sambialaisessa ympäristössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701251266
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2017-01-25T15:03:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysomobiilioppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysolangaton tekniikka
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.subject.ysoSambia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot