Show simple item record

dc.contributor.authorMäkelä, Rosa-Maria
dc.contributor.authorPappinen, Lassi
dc.date.accessioned2017-01-24T07:33:51Z
dc.date.available2017-01-24T07:33:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52806
dc.description.abstractPyrkimyksestä kansalaisten osallistamiseen on tullut osa demokraattisen valtiomuodon toimintaa. Yksi keino edistää osallisuutta on viranomaisen verkkoviestintä, jonka kautta kansalaisten ja viranomaisen välinen vuorovaikutus mahdollistuu. Tutkimus osallistavasta kansalaisviestinnästä internetissä ja sen ongelmista on kuitenkin vielä vähäistä. Aiempi tutkimus on tarkastellut viranomaisten ja kansalaisten välisen kriisiviestinnän ongelmia (Tirkkonen & Luoma-aho 2014), sekä kansalaisten osallistamisen ongelmia kunnallisessa päätöksenteossa (Firmstone & Coleman 2015; Garnett & Cooper 2014). Nämä tutkimukset muodostivat teoriapohjan tutkimukselle osallistavasta kansalaisviestinnästä suomalaisessa otakantaa.fi -verkkopalvelussa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä osallistavalla kansalaisviestinnällä tarkoitetaan, ja miten se toteutuu käytännössä otakantaa.fi-verkkosivustolla. Kansalaisten kirjalliset kommentit sivustolla analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin. Aineiston ja teorian perusteella oli löydettävissä haasteita, jotka liittyivät tiedonvälitykseen, viestinnän toteutukseen ja keskinäiseen luottamukseen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että vuorovaikutus otakantaa.fi-sivustolla oli vähäistä, mikä saattaa selittyä kansalaisten passiivisuudella Tutkimuksen perusteella osallistavan kansalaisviestinnän onnistumiseen tarvitaan viranomaisen riittävää läsnäoloa verkkoalustoilla. Lisäksi viranomaisten verkkoviestintäosaamista tulisi vahvistaa. Viranomaisen on myös kyettävä luomaan kansalaisiin luottamus siihen, että heitä kuullaan. Suppean aineiston vuoksi tulokset ovat kuitenkin vain suuntaa-antavia. Lisätutkimusta aiheesta kaivataan osallistavan kansalaisviestinnän kehittämiseksi.en
dc.format.extent20
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherosallistava kansalaisviestintä
dc.subject.otherosallistaminen
dc.subject.otherviranomaisviestintä
dc.subject.othercitizen engagement
dc.subject.otherauthority communications
dc.titleOsallistavan kansalaisviestinnän haasteet Otakantaa.fi-verkkosivustolla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701241228
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2017-01-24T07:33:52Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record