Show simple item record

dc.contributor.advisorPalviainen, Åsa
dc.contributor.authorHamunen, Kaisa
dc.date.accessioned2017-01-05T12:39:33Z
dc.date.available2017-01-05T12:39:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1645723
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52646
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalipaketti ruotsin kielen suullisen viestinnän harjoittelemiseksi B1-oppimäärässä alakoulun kuudennella luokalla. Materiaalin kohderyhmänä on äidinkieleltään suomenkieliset oppilaat, jotka opiskelevat ruotsia ensimmäistä lukuvuottaan. Suullista viestintää materiaalissa harjoitellaan pienryhmätyöskentelyn kautta, ja materiaalipakettia varten tarkasteltiin myös viimeisimpien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) oppimistavoitteita tutkielman aiheen suhteen. Tutkielman teoriaosa koostuu suullisen viestinnän ja sen opettamisen, ryhmätyöskentelyn, yhteistoiminnallisen oppimisen ja opetussuunnitelman tarkastelusta. Pohdinnan tuloksena voidaan esittää, että runsas viestinnällisen harjoittelun tarjoaminen, kielen viestinnällisen tehtävän painottaminen ja opettajan rooli oppilaiden rohkaisijana ja kielenpuhujan esimerkkinä ovat tärkeitä tekijöitä suullisen viestinnän opetuksessa. Pienryhmätyöskentelyssä tulee ottaa huomioon muun muassa riittävän pieni ryhmäkoko, oppilaiden kannustaminen aktiivisuuteen sekä oman ja ryhmän vastuun kantamiseen työskentelystä. Pienryhmätyöskentelyn avulla voidaan opetella myös sosiaalisia taitoja sekä toisten auttamista ja avun pyytämistä. Oppimateriaalipaketti sisältää 12 tehtävää kuudennella luokalla käsiteltäviin aihealueisiin ja tavallisiin keskustelun lausahduksiin liittyen. Oppimateriaalin tarkoituksena on esittää ruotsin kielen opettajille uusia tapoja opettaa suullista viestintää, erityisesti alakoulun B1-ruotsissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (94 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermuntlig kommunikation
dc.subject.othergrupparbete
dc.subject.othersamarbetsinlärning
dc.subject.otherläroplan
dc.titleAtt lära sig muntlig kommunikation genom smågruppsarbete : ett materialpaket för svenska som B1-språk för årskurs 6
dc.title.alternativeMaterialpaket för svenska som B1-språk för årskurs 6
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201701051075
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2017-01-05T12:39:33Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record